• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Engagerade föräldrar - en studie om hur elever upplever sina föräldrars engagemang

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att studera hur elever upplever att deras föräldrar engagerar sig i sina barns skolgång, samt hur viktigt elever anser att detta är. Vårt syfte är även att se om det går att urskilja några skillnader i engagemanget när det gäller vilken årskurs eleverna går i eller om eleven är tjej eller kille. Huvudfråga: Vilken form av engagemang, utifrån den indelning som förekommer inom internationell forskning, upplever elever som vanligast hos sina föräldrar? Vilket engagemang anser eleverna som viktigast? Känner eleven att föräldrarna är engagerade i skolarbete? Förekommer det några skillnader när det gäller mammans alternativ pappans engagemang? Metod och material: Vi har använt oss av en kvantitativ enkätundersökning för att ta reda på hur elever i år 1-5 på en skola upplever sina föräldrars engagemang i skolarbetet. Resultat: Enkätresultatet visar att eleverna upplever sina föräldrar som engagerade, den vanligaste formen av engagemang är föräldrar som medhjälpare och problemlösare. Skillnaderna är minimala mellan de olika inriktningarna, engagemang i form av partner och publik ses också som viktigt. Eleverna upplever båda sina föräldrar som lika engagerade. Litteraturen visar att föräldrars engagemang kan påverka elevers studierestultat, dock efterfrågar föräldrarna mer hjälp och stöd till detta. Betydelse för läraryrket: Vi har insett vikten av att ett gott samarbete mellan hem och skola upprättas, då detta i slutändan gynnar eleven och dennes skolresultat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9738
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2490-05.pdf (164.4Kb)
Datum
2008
Författare
Sofie Åslycke
Emma Myhrborg
Nyckelord
Föräldraengagemang
samarbete
föräldrar
elever
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV