• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spelar föräldrasamverkan någon roll? ­ Om föräldrasamverkans effekter på barns matematikutveckling

Abstract
Sammanfattning:Enligt styrdokumenten ligger det i vårt läraruppdrag att samverka med hemmen och med elevernas vårdnadshavare. Vårt syfte var att undersöka huruvida det finns några samband mellan elevers kunskapsutveckling inom matematikämnet och föräldrars medverkan. Vi ville i vår studie undersöka om det gick att finna några belägg för att någon eller några samverkansformer vore att föredra före andra. För att uppnå vårt syfte valde vi att intervjua verksamma matematiklärare som arbetar med olika former av föräldrasamverkan. Genom de verksamma lärarnas erfarenheter ville vi ta reda på om det fanns några skillnader de olika samverkansformerna emellan. Vi valde att dela in samverkansformerna i två olika kategorier, underordnad och konsultativ föräldradelaktighet, för att sedan kunna jämföra och analysera dessa två kategoriers effektivitet för elevers matematiska utveckling. Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteraturstudier inom ämnet samt på kvalitativa intervjuer med verksamma matematiklärare. Genom våra litteraturstudier har vi funnit att samverkan mellan hem och skola inverkar gynnsamt på barns lärande. I våra intervjustudier har vi även funnit belägg för detta, främst genom att föräldrars inställning och attityder blir mer positiva när de får möjlighet att känna delaktighet. Det i sin tur påverkar elevernas skolsituation positivt. Däremot har vi inte funnit några belägg för att någon samverkanskategori är att föredra framför den andra gällande barns matematiska utveckling. En slutsats vi kan dra av detta är att samverkan är betydelsefull och ett arbete som bör prioriteras i skolverksamheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9739
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2490-06.pdf (152.4Kb)
Date
2008
Author
Kerstin Udén
Heini Kumpula
Keywords
Föräldrar
lärare
samverkan
matematik
samverkan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV