Show simple item record

dc.contributor.authorKerstin Udénswe
dc.contributor.authorHeini Kumpulaswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:00Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:00Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9739
dc.description.abstractSammanfattning:Enligt styrdokumenten ligger det i vårt läraruppdrag att samverka med hemmen och med elevernas vårdnadshavare. Vårt syfte var att undersöka huruvida det finns några samband mellan elevers kunskapsutveckling inom matematikämnet och föräldrars medverkan. Vi ville i vår studie undersöka om det gick att finna några belägg för att någon eller några samverkansformer vore att föredra före andra. För att uppnå vårt syfte valde vi att intervjua verksamma matematiklärare som arbetar med olika former av föräldrasamverkan. Genom de verksamma lärarnas erfarenheter ville vi ta reda på om det fanns några skillnader de olika samverkansformerna emellan. Vi valde att dela in samverkansformerna i två olika kategorier, underordnad och konsultativ föräldradelaktighet, för att sedan kunna jämföra och analysera dessa två kategoriers effektivitet för elevers matematiska utveckling. Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteraturstudier inom ämnet samt på kvalitativa intervjuer med verksamma matematiklärare. Genom våra litteraturstudier har vi funnit att samverkan mellan hem och skola inverkar gynnsamt på barns lärande. I våra intervjustudier har vi även funnit belägg för detta, främst genom att föräldrars inställning och attityder blir mer positiva när de får möjlighet att känna delaktighet. Det i sin tur påverkar elevernas skolsituation positivt. Däremot har vi inte funnit några belägg för att någon samverkanskategori är att föredra framför den andra gällande barns matematiska utveckling. En slutsats vi kan dra av detta är att samverkan är betydelsefull och ett arbete som bör prioriteras i skolverksamheten.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFöräldrarswe
dc.subjectlärareswe
dc.subjectsamverkanswe
dc.subjectmatematikswe
dc.subjectsamverkanswe
dc.titleSpelar föräldrasamverkan någon roll? ­ Om föräldrasamverkans effekter på barns matematikutvecklingswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record