dc.contributor.author | Kerstin Udén | swe |
dc.contributor.author | Heini Kumpula | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:00Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:00Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9739 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:Enligt styrdokumenten ligger det i vårt läraruppdrag att samverka med hemmen
och med elevernas vårdnadshavare. Vårt syfte var att undersöka huruvida det
finns några samband mellan elevers kunskapsutveckling inom matematikämnet
och föräldrars medverkan. Vi ville i vår studie undersöka om det gick att finna
några belägg för att någon eller några samverkansformer vore att föredra före
andra. För att uppnå vårt syfte valde vi att intervjua verksamma matematiklärare
som arbetar med olika former av föräldrasamverkan. Genom de verksamma
lärarnas erfarenheter ville vi ta reda på om det fanns några skillnader de olika
samverkansformerna emellan. Vi valde att dela in samverkansformerna i två
olika kategorier, underordnad och konsultativ föräldradelaktighet, för att sedan
kunna jämföra och analysera dessa två kategoriers effektivitet för elevers
matematiska utveckling. Uppsatsen bygger på tidigare forskning och
litteraturstudier inom ämnet samt på kvalitativa intervjuer med verksamma
matematiklärare. Genom våra litteraturstudier har vi funnit att samverkan
mellan hem och skola inverkar gynnsamt på barns lärande. I våra intervjustudier
har vi även funnit belägg för detta, främst genom att föräldrars inställning och
attityder blir mer positiva när de får möjlighet att känna delaktighet. Det i sin tur
påverkar elevernas skolsituation positivt. Däremot har vi inte funnit några
belägg för att någon samverkanskategori är att föredra framför den andra
gällande barns matematiska utveckling. En slutsats vi kan dra av detta är att
samverkan är betydelsefull och ett arbete som bör prioriteras i
skolverksamheten. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Föräldrar | swe |
dc.subject | lärare | swe |
dc.subject | samverkan | swe |
dc.subject | matematik | swe |
dc.subject | samverkan | swe |
dc.title | Spelar föräldrasamverkan någon roll? Om föräldrasamverkans effekter på barns matematikutveckling | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |