Show simple item record

dc.contributor.authorfatima Nilzénswe
dc.contributor.authorLine Wallengrenswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:01Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:01Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9740
dc.description.abstractSyfte Som lärare är det viktigt att kunna synliggöra teorin som ligger till grund för den praktik läraren bedriver. Vårt syfte med studien är därmed att undersöka om lärare i grundskolan i kommunikation med föräldrar upplever att de beskriver sin praktik utifrån teoretiska modeller, samt vilken relevans ett yrkesspråk har i denna kommunikation. Huvudfrågor · Upplever lärarna att de förklarar sin praktik med hjälp av teorier och styrdokument? · Upplever lärarna att det är relevant att använda ett yrkesspråk i kommunikation med föräldrar? · I vilka situationer, där det förekommer kommunikation med föräldrar, upplever lärarna att det är relevant att grunda sig på ett yrkesspråk? · Upplever lärarna att kommunikationen med föräldrar har förändrats i samband med att läroplanens innehåll har förändrats? Metod och material Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med tio grundskollärare. Bearbetning och analys av intervjuresultatet har skett utifrån en fenomenografisk forskningsansats och med hjälp av den litteratur som legat till grund för vår studie. Resultat Hos informanterna finns varierade upplevelser om relevansen av att för föräldrar förklara undervisningen utifrån teorier och styrdokument. Även upplevelsen av yrkesspråkets relevans i kommunikation med föräldrar varierar hos informanterna. Informanterna har liknande upplevelser om att ett yrkesspråk kan vara problematiskt i kommunikation med föräldrar, oavsett om de använder ett yrkesspråk i denna kommunikation eller ej. Enligt informanterna ligger vikten vid att läraren kan kommunicera på ett sätt som föräldrarna förstår och där budskapet når fram. Betydelse för läraryrket Enligt läroplanen är lärare skyldiga att för föräldrar förklara sin undervisning utifrån dess syften och mål. Nödvändigt är då att lärare har kunskap om teorier som ligger till grund för läraryrket. Lärare måste även kunna sätta ord på denna kunskap på ett för föräldrar begripligt sätt. Studien är betydelsefull för oss som blivande lärare, då vi har fått kunskap om hur vi kan använda yrkesspråket i kommunikation med föräldrar. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectYrkesspråkswe
dc.subjectkommunikationswe
dc.subjectföräldrarswe
dc.subjectlärareswe
dc.subjectstyrswe
dc.titleAtt kommunicera med föräldrar ­ hur förmedlas läraryrkets teoretiska grund?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record