Visa enkel post

dc.contributor.authorAnnika Karlssonswe
dc.contributor.authorMaria Larssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:01Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:01Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9741
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vårt arbete är att undersöka om lärarbemötande kan påverka elevers motivation för skolarbete. Vår problemformulering är denna: Påverkar upplevelsen av lärarens bemötande elevers inre motivation för studier i ett kortsiktigt perspektiv? Kan en studie visa att elevers inre motivation från ett enskilt tillfälle till ett annat påverkas av hur de blir bemötta av sina lärare? Vi har utfört en kvantitativ studie. En enkätundersökning som beskriver elevers uppfattade lärarbemötande och elevers inre motivation vid två mättillfällen har analyserats statistiskt. Arbetet är en empirisk undersökning av hur elevers uppfattning av lärares bemötande påverkar elevers inre motivation på kort sikt. Elevers inre motivation vid tidpunkt två är den beroende variabeln i vår analys. Flera artiklar om motivation och bemötande ligger till grund för vår studie. Särskilt intressant är den amerikanska artikeln What's Everybody So Excited About. Vi har också använt oss av två skolverksrapporter som rör våra begrepp motivation och bemötande. Bland de övriga artiklarna som ingår i vårt arbete vill vi nämna Ellis artikel The Impact of Perceived Teacher Confirmation on Receiver Apprehension, Motivation, and Learning. Vår studie visar att när vi lärare möter gymnasieelever kan vi påverka deras inre motivation genom vårt bemötande. Vi har kommit fram till ett resultat som visar att särskilt en aspekt av bemötande är viktig. Den bemötandeaspekt som får tydligast didaktiska konsekvenser är att vi bekräftar eleverna genom att vara uppmuntrande mot dem och därmed höjer motivationen. Vi har dessutom prövat ett amerikanskt forskningsresultat som gav att entusiasm är den viktigaste bemötandeaspekten för att höja elevers motivation.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMotivationswe
dc.subjectbemötandeswe
dc.subjectuppmuntranswe
dc.subjectentusiasmswe
dc.subjectbekrswe
dc.title- Läraren uppmuntrade mig under lektionen. En kvantitativ studie om lärarbemötande och motivationswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post