• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers syn på lek i skolan ­ en enkätundersökning.

Abstract
Vårt syfte är att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse i Syfte skolans tidigare åldrar. Vi vill också ta del av forskares tankar och teorier kring detta för att fördjupa vår kunskap. Enkätundersökning innehållande ostrukturerade frågor Metod Vi har bearbetat svaren på enkätfrågorna samt relevant litteratur Material och sammanställt detta. Vår studie visar att pedagogerna anser att leken är viktig. Den är Resultat dock inte integrerad i den vanliga undervisningen. I skolans verksamhet använder man lek för att bryta ordinarie undervisning. Vissa färdigheter övas vid speciella tillfällen på ett lekinspirerat sätt. Forskning visar att vuxna bör delta i barnens lek på ett aktivt sätt. Detta är något som inte är vanligt förekommande enligt vår undersökning. Forskning visar även att leken utvecklar många färdigheter hos barn. Leken har genom historien intresserat många som sett på leken från olika perspektiv. Vår undersökning visar att pedagogerna har svårt att knyta några teorier till sitt förhållningssätt gentemot lek. Betydelse för läraryrket Genom fördjupad kunskap i ämnet anser vi att man i skolans undervisning bör integrera leken i de vardagliga aktiviteterna. Att kunskapen om lekens betydelse sprids bland verksamma pedagoger, ser vi som nödvändigt, för att en integration skall vara möjlig. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9742
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-001.pdf (268.6Kb)
Date
2008
Author
Cajsa Roslund
Anita Sundell
Keywords
Lekens betydelse
skola
pedagoger
vuxendeltagand
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV