Pedagogers syn på lek i skolan en enkätundersökning.
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse i
Syfte
skolans tidigare åldrar. Vi vill också ta del av forskares tankar och
teorier kring detta för att fördjupa vår kunskap.
Enkätundersökning innehållande ostrukturerade frågor
Metod
Vi har bearbetat svaren på enkätfrågorna samt relevant litteratur
Material
och sammanställt detta.
Vår studie visar att pedagogerna anser att leken är viktig. Den är
Resultat
dock inte integrerad i den vanliga undervisningen. I skolans
verksamhet använder man lek för att bryta ordinarie undervisning.
Vissa färdigheter övas vid speciella tillfällen på ett lekinspirerat
sätt. Forskning visar att vuxna bör delta i barnens lek på ett aktivt
sätt. Detta är något som inte är vanligt förekommande enligt vår
undersökning. Forskning visar även att leken utvecklar många
färdigheter hos barn. Leken har genom historien intresserat många
som sett på leken från olika perspektiv. Vår undersökning visar att
pedagogerna har svårt att knyta några teorier till sitt
förhållningssätt gentemot lek.
Betydelse för läraryrket Genom fördjupad kunskap i ämnet anser vi att man i skolans
undervisning bör integrera leken i de vardagliga aktiviteterna. Att
kunskapen om lekens betydelse sprids bland verksamma
pedagoger, ser vi som nödvändigt, för att en integration skall vara
möjlig.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Cajsa Roslund
Anita Sundell
Nyckelord
Lekens betydelse
skola
pedagoger
vuxendeltagand
Språk
sv