Barn tolkar logotyper - men hur?
Sammanfattning
Syfte
När barn befinner sig på olika platser som i hemmet, förskolan och i samhället möter de en rad olika logotyper.
Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur barn tolkar logotyper. Vilka strategier använder de och i
vilka sammanhang sätter de dem? En annan fråga vi ställde oss var om barnen använde samma strategi för att
tolka logotyperna eller om de använde sig av flera olika tillvägagångssätt. Hur kan vi som lärare använda oss av
barns tidiga språkförståelse i förskolan?
Metod
Vi har gjort en intervjustudie av hur sex barn tolkar logotyper. Vi filmade två barn i taget och både filmaren och
framförallt intervjuaren kommunicerade hela tiden med barnen, det var en samarbetssituation både mellan
barnen och mellan intervjuaren och barnen. Vi ville föra ett samtal med barnen för att höra deras tankar om de
logotyper vi hade på bordet. Barnens svar gav oss svar på vilka strategier de använde för att tolka logotyperna.
Resultat
Barnen i vår undersökning visade att de är skriftspråkligt medvetna. Vi såg att alla barn kände igen vissa
logotyper utifrån ett sammanhang, och kunde därmed dra en slutsats om vad som stod på logotypen. I vår studie
ser vi att barn uppfattar många av de meddelanden som uttrycks på skyltar och på produkter. Barn är
skriftspråkliga och har visuell läskunnighet i mycket tidig ålder och långt innan de får formell undervisning i
skolan. Vi såg även att samma barn använde sig av flera olika tolkningsstrategier.
1
Examinationsnivå
Student essay