• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn tolkar logotyper - men hur?

Sammanfattning
Syfte När barn befinner sig på olika platser som i hemmet, förskolan och i samhället möter de en rad olika logotyper. Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur barn tolkar logotyper. Vilka strategier använder de och i vilka sammanhang sätter de dem? En annan fråga vi ställde oss var om barnen använde samma strategi för att tolka logotyperna eller om de använde sig av flera olika tillvägagångssätt. Hur kan vi som lärare använda oss av barns tidiga språkförståelse i förskolan? Metod Vi har gjort en intervjustudie av hur sex barn tolkar logotyper. Vi filmade två barn i taget och både filmaren och framförallt intervjuaren kommunicerade hela tiden med barnen, det var en samarbetssituation både mellan barnen och mellan intervjuaren och barnen. Vi ville föra ett samtal med barnen för att höra deras tankar om de logotyper vi hade på bordet. Barnens svar gav oss svar på vilka strategier de använde för att tolka logotyperna. Resultat Barnen i vår undersökning visade att de är skriftspråkligt medvetna. Vi såg att alla barn kände igen vissa logotyper utifrån ett sammanhang, och kunde därmed dra en slutsats om vad som stod på logotypen. I vår studie ser vi att barn uppfattar många av de meddelanden som uttrycks på skyltar och på produkter. Barn är skriftspråkliga och har visuell läskunnighet i mycket tidig ålder och långt innan de får formell undervisning i skolan. Vi såg även att samma barn använde sig av flera olika tolkningsstrategier. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9746
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-009.pdf (1.745Mb)
Datum
2008
Författare
Sara Jordeskog
Mona Rundén
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV