I kommunikationens namn. En studie om systemteoretiskt förhållningssätt i förskolan.
Abstract
Syfte
Studiens syfte och huvudfråga är att se på hur arbetet utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan se ut i
förskolan och vilket stöd vi kan finna i styrdokumenten.
Metod
Studien har utförts med en kvalitativ metod med intervjuer som undersökningsform. Intervjuerna har
genomförts med sex personer som alla arbetar i förskolor i en medelstor stad i närheten av Göteborg.
Resultat
Inom det systemteoretiska förhållningssättet delas barns omvärld in i olika system. Förskolan och hemmet är
exempel på olika system som barnen befinner sig i. Alla system påverkar och påverkas av varandra. De olika
systemen samspelar och varje sammanhang är av betydelse för en individs beteende. För att en förståelse för en
händelse ska skapas kan inte händelsen tas ur sin kontext.
Det systemteoretiska förhållningssättet ses av lärarna i förskolan som ett förhållningssätt som bygger på
kommunikation. Arbetslagets arbete ska grundas på trygghet och en gemensam värdegrund. Lärarna ska ge
barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sina åsikter, lyssna och respektera andras. Varje barns
upplevelse ska ses som viktig, betydelsefull och ska tas på allvar.
Betydelse för läraryrket
Genom arbete utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan vi som lärare ge barnen en möjlighet att känna
tillit till sin egen förmåga och rätten till att uttrycka sina egna åsikter och upplevelser. Dessa faktorer ser vi som
viktiga för barnens väg in i framtiden.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Malin Osterloh
Josefine Fors
Johanna Skoog
Keywords
förskola
kommunikation
systemteoretiskt
system,
Language
sv