• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I kommunikationens namn. En studie om systemteoretiskt förhållningssätt i förskolan.

Sammanfattning
Syfte Studiens syfte och huvudfråga är att se på hur arbetet utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan se ut i förskolan och vilket stöd vi kan finna i styrdokumenten. Metod Studien har utförts med en kvalitativ metod med intervjuer som undersökningsform. Intervjuerna har genomförts med sex personer som alla arbetar i förskolor i en medelstor stad i närheten av Göteborg. Resultat Inom det systemteoretiska förhållningssättet delas barns omvärld in i olika system. Förskolan och hemmet är exempel på olika system som barnen befinner sig i. Alla system påverkar och påverkas av varandra. De olika systemen samspelar och varje sammanhang är av betydelse för en individs beteende. För att en förståelse för en händelse ska skapas kan inte händelsen tas ur sin kontext. Det systemteoretiska förhållningssättet ses av lärarna i förskolan som ett förhållningssätt som bygger på kommunikation. Arbetslagets arbete ska grundas på trygghet och en gemensam värdegrund. Lärarna ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sina åsikter, lyssna och respektera andras. Varje barns upplevelse ska ses som viktig, betydelsefull och ska tas på allvar. Betydelse för läraryrket Genom arbete utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan vi som lärare ge barnen en möjlighet att känna tillit till sin egen förmåga och rätten till att uttrycka sina egna åsikter och upplevelser. Dessa faktorer ser vi som viktiga för barnens väg in i framtiden. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9747
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-010.pdf (349.0Kb)
Datum
2008
Författare
Malin Osterloh
Josefine Fors
Johanna Skoog
Nyckelord
förskola
kommunikation
systemteoretiskt
system,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV