I kommunikationens namn. En studie om systemteoretiskt förhållningssätt i förskolan.

No Thumbnail Available

Date

2008

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Syfte Studiens syfte och huvudfråga är att se på hur arbetet utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan se ut i förskolan och vilket stöd vi kan finna i styrdokumenten. Metod Studien har utförts med en kvalitativ metod med intervjuer som undersökningsform. Intervjuerna har genomförts med sex personer som alla arbetar i förskolor i en medelstor stad i närheten av Göteborg. Resultat Inom det systemteoretiska förhållningssättet delas barns omvärld in i olika system. Förskolan och hemmet är exempel på olika system som barnen befinner sig i. Alla system påverkar och påverkas av varandra. De olika systemen samspelar och varje sammanhang är av betydelse för en individs beteende. För att en förståelse för en händelse ska skapas kan inte händelsen tas ur sin kontext. Det systemteoretiska förhållningssättet ses av lärarna i förskolan som ett förhållningssätt som bygger på kommunikation. Arbetslagets arbete ska grundas på trygghet och en gemensam värdegrund. Lärarna ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sina åsikter, lyssna och respektera andras. Varje barns upplevelse ska ses som viktig, betydelsefull och ska tas på allvar. Betydelse för läraryrket Genom arbete utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan vi som lärare ge barnen en möjlighet att känna tillit till sin egen förmåga och rätten till att uttrycka sina egna åsikter och upplevelser. Dessa faktorer ser vi som viktiga för barnens väg in i framtiden. 1

Description

Keywords

förskola, kommunikation, systemteoretiskt, system,

Citation