Visa enkel post

dc.contributor.authorNetz, Helenaswe
dc.contributor.authorKajsjö, Christinaswe
dc.date.accessioned2003-02-21swe
dc.date.accessioned2007-01-16T09:40:39Z
dc.date.available2007-01-16T09:40:39Z
dc.date.issued2002swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/974
dc.description.abstractIT-investeringarna i Sverige uppgår varje år till åtskilliga miljarder och ett mycket stort problem är att många av dessa investeringar misslyckas med att nå sina uppsatta mål. Det är utifrån detta stora resursslöseri ett högintressant område att studera. Syftet med uppsatsen var att utreda varför vissa system inte används som avsetts efter att de blivit utvecklade och/eller implementerade i företaget. Problemet studerades med fokus på aspekterna teknik, användarupplevelse och intern marknadsföring. Vår empiriska studie genomfördes på Saab Automobile AB i Trollhättan och sammanlagt undersöktes sex olika system och tretton personer intervjuades. Enligt resultatet av våra undersökningar beror misslyckandena oftast på en kombination av flera faktorer som t.ex. bristande direktiv från ledningshåll, internt motstånd mot systemet och/eller att drivkrafterna försvunnit från projektet. För att minska andelen system som fallerar är det viktigt att man från företagets håll blir mer medveten om betydelsen av användarupplevelse och intern marknadsföring vid införandet av ett nytt system.swe
dc.format.extent26 pagesswe
dc.format.extent377104 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleNytt system; Succé eller Fiasko?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2604swe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post