Ämnesintegration och ämnesövergripande arbete- Vad är det?
Abstract
Bakgrund Då vi under vår lärarutbildning, efter VFU och vikariat, närt ett allt
större intresse för att arbeta ämnesövergripande och
ämnesintegrerat samt att lyfta in elevers egna erfarenheter i
undervisningen vill vi undersöka vad det finns för teorier i
litteraturen och tankar hos lärare bakom dessa arbetssätt och
arbetsformer.
SyfteSyftet med detta examensarbete är att försöka ta reda på vad
ämnesintegrerat och ämnesövergripande arbete innebär och hur
man kan arbeta och förhålla sig till begreppen. Vi vill även titta på
hur pedagogisk forskning påverkar lärare i deras arbete.
MetodKvalitativ undersökningsmetod vid litteraturstudier och empiriska
studier. Den empiriska studien har en belysande och kontrastiv
funktion. Vi har valt att föra en diskussion och resonera oss fram
med stöd av våra källor.
Resultat
Det verkar finnas ett glapp i kommunikationen mellan
·
forskarnas värld och lärarnas värld.
Begreppsdefinitioner är nödvändiga för att man ska kunna
·
diskutera pedagogiska frågor på ett meningsfullt sätt.
För att arbeta ämnesövergripande och ämnesintegrerat behöver
·
man kanske inte arbeta i projektform, det är möjligt att låta det
genomsyra ens vardagliga undervisning.
Degree
Student essay