Show simple item record

dc.contributor.authorJonas Uddswe
dc.contributor.authorJenny Carlssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:08Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:08Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9753
dc.description.abstractBakgrund Då vi under vår lärarutbildning, efter VFU och vikariat, närt ett allt större intresse för att arbeta ämnesövergripande och ämnesintegrerat samt att lyfta in elevers egna erfarenheter i undervisningen vill vi undersöka vad det finns för teorier i litteraturen och tankar hos lärare bakom dessa arbetssätt och arbetsformer. SyfteSyftet med detta examensarbete är att försöka ta reda på vad ämnesintegrerat och ämnesövergripande arbete innebär och hur man kan arbeta och förhålla sig till begreppen. Vi vill även titta på hur pedagogisk forskning påverkar lärare i deras arbete. MetodKvalitativ undersökningsmetod vid litteraturstudier och empiriska studier. Den empiriska studien har en belysande och kontrastiv funktion. Vi har valt att föra en diskussion och resonera oss fram med stöd av våra källor. Resultat Det verkar finnas ett glapp i kommunikationen mellan · forskarnas värld och lärarnas värld. Begreppsdefinitioner är nödvändiga för att man ska kunna · diskutera pedagogiska frågor på ett meningsfullt sätt. För att arbeta ämnesövergripande och ämnesintegrerat behöver · man kanske inte arbeta i projektform, det är möjligt att låta det genomsyra ens vardagliga undervisning.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleÄmnesintegration och ämnesövergripande arbete- Vad är det?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record