• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Femtionio på foten eller..? ­ Vilka betygsgrundande kvaliteter anser lärare och elever har störst respektive minst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A?

Abstract
Syfte/huvudfråga Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka betygsgrundande kvaliteter elever tror har störst respektive minst betydelse för deras betyg i Idrott och hälsa A. Syftet är även att se vilka av kvaliteterna som lärarna anser ha störst respektive minst betydelse när de sätter betyg, samt jämföra lärare och elever. Slutligen undersöks om olika bakgrundsfaktorer har någon påverkan för elevernas uppskattning av kvaliteternas betydelse för deras betyg. Metod och material En enkätundersökning genomfördes på en gymnasieskola. Enkäter utformades, en för lärare och en för elever. Elevenkäten består av två delar. Den ena delen består av fem frågor av bakgrundskaraktär. Den andra delen består av en om betyg där eleverna ska uppskatta hur stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för deras betyg i tre moment i Idrott och hälsa A. Lärarenkäten innehåller en del i vilken lärare ska uppskatta hur stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för betyget. Resultat Eleverna uppskattar att de betygsgrundande kvaliteterna beteende och engagemang har störst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A. Bakgrundsfaktorerna som undersöktes verkar påverka elevernas uppskattning av vilka betygsgrundande kvaliteter som har störst respektive minst betydelse för deras betyg. Eftersom lärarna skiljer sig mycket åt går det inte att dra några slutsatser om vilka kvaliteter de tycker har störst eller minst betydelse. Man kan dock se att lärarna anser att hälsomedvetenhet är viktigare än vad eleverna uppskattar. Betydelse för läraryrket Studien visar vad lärare och elever på en gymnasieskola anser står till grund för betyget i Idrott och hälsa A. Den ger främst en klarare bild av vad eleverna anser sig bli bedömda på. Med detta i bakhuvudet kan lärare undvika onödiga konflikter om betygen mellan dem och elever. I skolidrotten finns sällan ett konkret betygsunderlag att visa upp på grund av den traditionella avsaknaden av prov. Det är vår uppfattning från VFU-perioder att dessa konflikter lättare uppkommer just här.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9755
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-028.pdf (350.0Kb)
Date
2008
Author
johan andersson
cecilia flodin
Keywords
Betyg
Idrott och hälsa
betygskriterier
bakgrund
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV