dc.contributor.author | johan andersson | swe |
dc.contributor.author | cecilia flodin | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:10Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:10Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9755 | |
dc.description.abstract | Syfte/huvudfråga
Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka betygsgrundande kvaliteter elever tror har störst respektive minst
betydelse för deras betyg i Idrott och hälsa A. Syftet är även att se vilka av kvaliteterna som lärarna anser ha
störst respektive minst betydelse när de sätter betyg, samt jämföra lärare och elever. Slutligen undersöks om
olika bakgrundsfaktorer har någon påverkan för elevernas uppskattning av kvaliteternas betydelse för deras
betyg.
Metod och material
En enkätundersökning genomfördes på en gymnasieskola. Enkäter utformades, en för lärare och en för elever.
Elevenkäten består av två delar. Den ena delen består av fem frågor av bakgrundskaraktär. Den andra delen
består av en om betyg där eleverna ska uppskatta hur stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för
deras betyg i tre moment i Idrott och hälsa A. Lärarenkäten innehåller en del i vilken lärare ska uppskatta hur
stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för betyget.
Resultat
Eleverna uppskattar att de betygsgrundande kvaliteterna beteende och engagemang har störst betydelse för
betyget i Idrott och hälsa A. Bakgrundsfaktorerna som undersöktes verkar påverka elevernas uppskattning av
vilka betygsgrundande kvaliteter som har störst respektive minst betydelse för deras betyg. Eftersom lärarna
skiljer sig mycket åt går det inte att dra några slutsatser om vilka kvaliteter de tycker har störst eller minst
betydelse. Man kan dock se att lärarna anser att hälsomedvetenhet är viktigare än vad eleverna uppskattar.
Betydelse för läraryrket
Studien visar vad lärare och elever på en gymnasieskola anser står till grund för betyget i Idrott och hälsa A. Den
ger främst en klarare bild av vad eleverna anser sig bli bedömda på. Med detta i bakhuvudet kan lärare undvika
onödiga konflikter om betygen mellan dem och elever. I skolidrotten finns sällan ett konkret betygsunderlag att
visa upp på grund av den traditionella avsaknaden av prov. Det är vår uppfattning från VFU-perioder att dessa
konflikter lättare uppkommer just här. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Betyg | swe |
dc.subject | Idrott och hälsa | swe |
dc.subject | betygskriterier | swe |
dc.subject | bakgrund | swe |
dc.title | Femtionio på foten eller..? Vilka betygsgrundande kvaliteter anser lärare och elever har störst respektive minst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |