dc.contributor.author | Emma Harborn | swe |
dc.contributor.author | Hanna Bladh | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:11Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:11Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9758 | |
dc.description.abstract | Inledning
Människans motoriska utveckling är en livslång process som börjar i fosterstadiet och pågår livet ut. Kroppen är
byggd för rörelse. Vävnader och olika funktioner anpassar sig till de krav som ställts på dem. Fysisk aktivitet är
av stor vikt för barnets utveckling. Genom rörelse lär barnet känna sin omgivning, sig själv och dess plats i
världen runt omkring. Barnet utvecklas genom att ständigt möta nya situationer där det krävs att dess färdigheter
utmanas, vilket bidrar till inlärning och således utveckling. Redskapsgymnastiken medverkar till att utveckla
många kvaliteter såsom grov- och finmotorik, visuell och auditiv perception, personlighetsutveckling,
begreppsbildning och kroppsuppfattning.
Syfte
Arbetet syftar till att undersöka i vilken omfattning redskapsgymnastik används i undervisningen i ämnet idrott
och hälsa. Vi vill dessutom belysa vilka positiva effekter redskapsgymnastiken kan ha på barns motoriska
och sensoriska utveckling.
Metod
För att ta reda på i vilken omfattning redskapsgymnastik förekommer i ämnet idrott och hälsa för de lägre
åldrarna har vi gjort en enkätundersökning bland idrottslärare på låg- och mellanstadiet. Litteraturstudier av
tidigare forskning i ämnet motorisk inlärning och utveckling har legat till grund för att belysa de positiva
effekterna av redskapsgymnastik.
Resultat
Alla enkätrespondenter använder sig av redskapsgymnastik i sin idrottsundervisning. Samtliga är också överens
om att redskapsgymnastik stimulerar sensomotorisk utveckling.
Diskussion
Genom redskapsgymnastiken tränas de grovmotoriska rörelserna. Den motoriska utvecklingen är av stor vikt då
det gäller barns totala utveckling och inlärning. Barn är särskilt mottagliga för nya rörelser och för att underlätta
framtida utveckling bör de ges möjlighet till motorisk stimulans i tidig ålder. Idrottslärarens kompetens har stor
betydelse då det är viktigt att barn tillåts leka och röra på sig dagligen. Ämnet idrott och hälsa bör därför ges
större utrymme i skolan.
= | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Redskapsgymnastik | swe |
dc.subject | motorik | swe |
dc.subject | sensomotorisk utveckli | swe |
dc.title | Redskap som redskap En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |