• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Redskap som redskap ­ En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling

Sammanfattning
Inledning Människans motoriska utveckling är en livslång process som börjar i fosterstadiet och pågår livet ut. Kroppen är byggd för rörelse. Vävnader och olika funktioner anpassar sig till de krav som ställts på dem. Fysisk aktivitet är av stor vikt för barnets utveckling. Genom rörelse lär barnet känna sin omgivning, sig själv och dess plats i världen runt omkring. Barnet utvecklas genom att ständigt möta nya situationer där det krävs att dess färdigheter utmanas, vilket bidrar till inlärning och således utveckling. Redskapsgymnastiken medverkar till att utveckla många kvaliteter såsom grov- och finmotorik, visuell och auditiv perception, personlighetsutveckling, begreppsbildning och kroppsuppfattning. Syfte Arbetet syftar till att undersöka i vilken omfattning redskapsgymnastik används i undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Vi vill dessutom belysa vilka positiva effekter redskapsgymnastiken kan ha på barns motoriska och sensoriska utveckling. Metod För att ta reda på i vilken omfattning redskapsgymnastik förekommer i ämnet idrott och hälsa för de lägre åldrarna har vi gjort en enkätundersökning bland idrottslärare på låg- och mellanstadiet. Litteraturstudier av tidigare forskning i ämnet motorisk inlärning och utveckling har legat till grund för att belysa de positiva effekterna av redskapsgymnastik. Resultat Alla enkätrespondenter använder sig av redskapsgymnastik i sin idrottsundervisning. Samtliga är också överens om att redskapsgymnastik stimulerar sensomotorisk utveckling. Diskussion Genom redskapsgymnastiken tränas de grovmotoriska rörelserna. Den motoriska utvecklingen är av stor vikt då det gäller barns totala utveckling och inlärning. Barn är särskilt mottagliga för nya rörelser och för att underlätta framtida utveckling bör de ges möjlighet till motorisk stimulans i tidig ålder. Idrottslärarens kompetens har stor betydelse då det är viktigt att barn tillåts leka och röra på sig dagligen. Ämnet idrott och hälsa bör därför ges större utrymme i skolan. =
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9758
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-034.pdf (309.1Kb)
Datum
2008
Författare
Emma Harborn
Hanna Bladh
Nyckelord
Redskapsgymnastik
motorik
sensomotorisk utveckli
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV