Show simple item record

dc.contributor.authorCamilla Bakoswe
dc.contributor.authorHillevie Hanssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:12Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:12Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9760
dc.description.abstractBakgrund Både lärarstudenter och lärare hamnar någon gång i situationer där man tvivlar på förmågan att skapa arbetsro och trygghet i klassrummet samt förmågan att leda en grupp elever. Vi vill med detta arbete skapa ett förslag till en plattform för hur man kan gå tillväga för att förebygga oro samt bibehålla arbetsro Syfte Vårt syfte är att fördjupa oss i begreppet arbetsro och att identifiera användbara verktyg för att förebygga oro samt skapa och bibehålla arbetsro. Frågeställningar Mer specifikt vill vi undersöka · Hur ser verksamma lärare på begreppet arbetsro? · Vilka rutiner/verktyg använder lärare för att få ett bra arbetsklimat (arbetsro) i klassrummet? · Vilka tankar har lärare kring uppstart och avslut på lektioner? Metod och material Undersökningen är byggd på en kvalitativ empirisk studie, baserad på 10 observationer och intervjuer med verksamma lärare inom skolår 1-6. Resultat Datamaterialet som samlades in är analyserat och sammanställt utifrån våra frågor och leder oss fram till följande huvudresultat: Det som konstaterades genom vår intervju och observation är att alla lärare är överens om att arbetsro inte har med absolut tystnad att göra. Lärarna är eniga om att det är lektionstillfället som avgör toleransen för ljudvolymen. Rutiner som vi tagit till oss är hur lärare tar emot sina elever. Hälsningsrutinen används för att motverka oro antingen i korridor eller klassrum. Informationsrutinen att eleverna får reda på dagens datum och lunch samt att man går igenom hur skoldagen är planerad ger elever som inte är så strukturerade en trygghet. De får reda vad som förväntas av dem under dagen. Vi har sett vikten av att läraren är väl förberedd (planeringsrutin). En bra och tydlig uppstart har betydelse för att arbetsron ska bibehållas i klassrummet under lektionen. Ett strukturerat avslut på lektionen förebygger oro i klassrummet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectArbetsroswe
dc.subjecthjälpmedelswe
dc.subjectintervjuerswe
dc.subjectobservationerswe
dc.subjectrswe
dc.titleArbetsro i skolan - En undersökning hur lärare kan förebygga oro samt skapa och bibehålla arbetsro i klassrummetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record