dc.contributor.author | Camilla Bako | swe |
dc.contributor.author | Hillevie Hansson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:12Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:12Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9760 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Både lärarstudenter och lärare hamnar någon gång i situationer där man tvivlar på förmågan att skapa arbetsro
och trygghet i klassrummet samt förmågan att leda en grupp elever. Vi vill med detta arbete skapa ett förslag till
en plattform för hur man kan gå tillväga för att förebygga oro samt bibehålla arbetsro
Syfte
Vårt syfte är att fördjupa oss i begreppet arbetsro och att identifiera användbara verktyg för att förebygga oro
samt skapa och bibehålla arbetsro.
Frågeställningar
Mer specifikt vill vi undersöka
· Hur ser verksamma lärare på begreppet arbetsro?
· Vilka rutiner/verktyg använder lärare för att få ett bra arbetsklimat (arbetsro) i klassrummet?
· Vilka tankar har lärare kring uppstart och avslut på lektioner?
Metod och material
Undersökningen är byggd på en kvalitativ empirisk studie, baserad på 10 observationer och intervjuer med
verksamma lärare inom skolår 1-6.
Resultat
Datamaterialet som samlades in är analyserat och sammanställt utifrån våra frågor och leder oss fram till
följande huvudresultat: Det som konstaterades genom vår intervju och observation är att alla lärare är överens
om att arbetsro inte har med absolut tystnad att göra. Lärarna är eniga om att det är lektionstillfället som avgör
toleransen för ljudvolymen. Rutiner som vi tagit till oss är hur lärare tar emot sina elever. Hälsningsrutinen
används för att motverka oro antingen i korridor eller klassrum. Informationsrutinen att eleverna får reda på
dagens datum och lunch samt att man går igenom hur skoldagen är planerad ger elever som inte är så
strukturerade en trygghet. De får reda vad som förväntas av dem under dagen. Vi har sett vikten av att läraren är
väl förberedd (planeringsrutin). En bra och tydlig uppstart har betydelse för att arbetsron ska bibehållas i
klassrummet under lektionen. Ett strukturerat avslut på lektionen förebygger oro i klassrummet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Arbetsro | swe |
dc.subject | hjälpmedel | swe |
dc.subject | intervjuer | swe |
dc.subject | observationer | swe |
dc.subject | r | swe |
dc.title | Arbetsro i skolan - En undersökning hur lärare kan förebygga oro samt skapa och bibehålla arbetsro i klassrummet | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |