• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbetsro i skolan - En undersökning hur lärare kan förebygga oro samt skapa och bibehålla arbetsro i klassrummet

Sammanfattning
Bakgrund Både lärarstudenter och lärare hamnar någon gång i situationer där man tvivlar på förmågan att skapa arbetsro och trygghet i klassrummet samt förmågan att leda en grupp elever. Vi vill med detta arbete skapa ett förslag till en plattform för hur man kan gå tillväga för att förebygga oro samt bibehålla arbetsro Syfte Vårt syfte är att fördjupa oss i begreppet arbetsro och att identifiera användbara verktyg för att förebygga oro samt skapa och bibehålla arbetsro. Frågeställningar Mer specifikt vill vi undersöka · Hur ser verksamma lärare på begreppet arbetsro? · Vilka rutiner/verktyg använder lärare för att få ett bra arbetsklimat (arbetsro) i klassrummet? · Vilka tankar har lärare kring uppstart och avslut på lektioner? Metod och material Undersökningen är byggd på en kvalitativ empirisk studie, baserad på 10 observationer och intervjuer med verksamma lärare inom skolår 1-6. Resultat Datamaterialet som samlades in är analyserat och sammanställt utifrån våra frågor och leder oss fram till följande huvudresultat: Det som konstaterades genom vår intervju och observation är att alla lärare är överens om att arbetsro inte har med absolut tystnad att göra. Lärarna är eniga om att det är lektionstillfället som avgör toleransen för ljudvolymen. Rutiner som vi tagit till oss är hur lärare tar emot sina elever. Hälsningsrutinen används för att motverka oro antingen i korridor eller klassrum. Informationsrutinen att eleverna får reda på dagens datum och lunch samt att man går igenom hur skoldagen är planerad ger elever som inte är så strukturerade en trygghet. De får reda vad som förväntas av dem under dagen. Vi har sett vikten av att läraren är väl förberedd (planeringsrutin). En bra och tydlig uppstart har betydelse för att arbetsron ska bibehållas i klassrummet under lektionen. Ett strukturerat avslut på lektionen förebygger oro i klassrummet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9760
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-038.pdf (313.4Kb)
Datum
2008
Författare
Camilla Bako
Hillevie Hansson
Nyckelord
Arbetsro
hjälpmedel
intervjuer
observationer
r
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV