Att sträva mot målen - En studie om fyra idrottslärares tankar kring bedömning och betygsättning i Idrott och Hälsa
Abstract
Syfte och Frågeställningar
Det övergripande syftet med vårt arbete var att beskriva vad två grundskolor använder för bedömningsunderlag
vid betygssättning i idrott och hälsa. Vi valde att vända oss till fyra idrottslärare. Huvudfokus i arbetet var dessa
lärare. Vi valde även att vända oss till skolverket och till en representant på idrottshögskolan i Göteborg för att få
fler infallsvinklar i arbetet.
Vilka kriterier ligger till grund för betyg i idrott och hälsa hos de fyra idrottslärarna?
·
Är närvaro ett kriterium i idrott och hälsa?
·
Kan en elev som gör sitt bästa och ger 100% på varje lektion få ett bra betyg trots dåliga resultat?
·
Vad är viktigast utveckling eller prestation?
·
Orientering, simning, dans och friluftsliv är med som obligatoriska moment i kursplanen. Anser lärarna
·
i idrott och hälsa att dessa moment får tillräckligt med utrymme i sin undervisning?
Metod
Vår metod bestod av varsin enkät kring bedömning och betygssättning. Enkäterna var utformade olika till dem
som deltog i undersökningen. Eftersom fokus låg på idrottslärarna vid de två skolorna fick de åtta stycken frågor
att besvara utifrån vårt syfte och våra frågeställningar. Skolverket och idrottshögskolan fick fyra frågor vardera.
Resultat
Den sociala kompetensen, inställning och arbetsinsats verkar väga tyngst hos lärarna när de skall sätta betyg,
vilket skiljer sig från kursplanens kriterier om vad som egentligen skall betygsättas. Enligt skolverket får närvaro
inte användas som betygsunderlag vid betygsättning. Vilket gör att det inte är ett krav i den obligatoriska skolan.
Lärarna menar dock att närvaro är en viktig del då de skall bedöma elever i olika moment, vilket syftar till att
eleverna måste vara aktivt deltagande. Lärarna var i stort eniga om att ett VG går att uppnå vid en helhjärtad
insats, men att MVG kräver mer goda resultat och kunskaper. Studien visade även på att elever inte behöver visa
på någon utveckling utan att man i år 9 endast visar att man uppnår målen som krävs för ett betyg. Lärarna var
eniga om att friluftsliv inte får tillräckligt med utrymme i undervisningen. Simundervisningen visar på stor
variationskolorna emellan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Malin Karlsson
Caroline Persson
Keywords
Idrott och hälsa
Bedömning
Betyg
Language
sv