Show simple item record

dc.contributor.authorMalin Karlssonswe
dc.contributor.authorCaroline Perssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:14Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:14Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9763
dc.description.abstractSyfte och Frågeställningar Det övergripande syftet med vårt arbete var att beskriva vad två grundskolor använder för bedömningsunderlag vid betygssättning i idrott och hälsa. Vi valde att vända oss till fyra idrottslärare. Huvudfokus i arbetet var dessa lärare. Vi valde även att vända oss till skolverket och till en representant på idrottshögskolan i Göteborg för att få fler infallsvinklar i arbetet. Vilka kriterier ligger till grund för betyg i idrott och hälsa hos de fyra idrottslärarna? · Är närvaro ett kriterium i idrott och hälsa? · Kan en elev som gör sitt bästa och ger 100% på varje lektion få ett bra betyg trots dåliga resultat? · Vad är viktigast utveckling eller prestation? · Orientering, simning, dans och friluftsliv är med som obligatoriska moment i kursplanen. Anser lärarna · i idrott och hälsa att dessa moment får tillräckligt med utrymme i sin undervisning? Metod Vår metod bestod av varsin enkät kring bedömning och betygssättning. Enkäterna var utformade olika till dem som deltog i undersökningen. Eftersom fokus låg på idrottslärarna vid de två skolorna fick de åtta stycken frågor att besvara utifrån vårt syfte och våra frågeställningar. Skolverket och idrottshögskolan fick fyra frågor vardera. Resultat Den sociala kompetensen, inställning och arbetsinsats verkar väga tyngst hos lärarna när de skall sätta betyg, vilket skiljer sig från kursplanens kriterier om vad som egentligen skall betygsättas. Enligt skolverket får närvaro inte användas som betygsunderlag vid betygsättning. Vilket gör att det inte är ett krav i den obligatoriska skolan. Lärarna menar dock att närvaro är en viktig del då de skall bedöma elever i olika moment, vilket syftar till att eleverna måste vara aktivt deltagande. Lärarna var i stort eniga om att ett VG går att uppnå vid en helhjärtad insats, men att MVG kräver mer goda resultat och kunskaper. Studien visade även på att elever inte behöver visa på någon utveckling utan att man i år 9 endast visar att man uppnår målen som krävs för ett betyg. Lärarna var eniga om att friluftsliv inte får tillräckligt med utrymme i undervisningen. Simundervisningen visar på stor variationskolorna emellan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectIdrott och hälsaswe
dc.subjectBedömningswe
dc.subjectBetygswe
dc.titleAtt sträva mot målen - En studie om fyra idrottslärares tankar kring bedömning och betygsättning i Idrott och Hälsaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record