Undervisning utomhus Vilka faktorer påverkar pedagogernas möjligheter att undervisa utomhus?
Abstract
Vårt syfte med arbetet är att ta reda på i vilken utsträckning pedagoger i skolor inom tre av Göteborgs stadsdelar
har undervisning utomhus med sina elever. Vilka faktorer är det som spelar in då pedagogen väljer att bedriva
undervisning utomhus? Dessa faktorer anser vi vara viktiga att undersöka eftersom vi ser många fördelar med att
ha undervisning utomhus som komplement till övrig undervisning. För att visa på fördelar som finns med
utomhuspedagogik, har vi granskat litteratur om ämnet. För att vi skulle få ett så stort underlag som möjligt
valde vi att utföra en enkätundersökning på sex olika skolor. Bortfallet blev tyvärr stort vilket i hög grad
påverkar generaliserbarheten men vissa mönster kunde vi trots allt urskilja bland de pedagoger som medverkade.
Intressant var att se att nästan alla av de pedagoger som besvarat enkäten går ut med sina elever, åtminstone
någon gång per termin. Det mest frekventa hindret till att man inte gick ut mer var personaltillgång. Därefter
kom vädret och brist på planeringstid. Vi såg även tecken på att skolledningens inställning till
utomhusundervisning kan ha vissa effekter på hur mycket pedagogerna undervisar utomhus. Vi tror att, för att ge
eleverna ett helhetsperspektiv på lärande som de har nytta av i framtiden, passar undervisning utomhus utmärkt
och vi ser gärna att fler pedagoger förlägger delar av sin undervisning utomhus.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Anna Andersson
Malin Davidsson
Keywords
Utomhuspedagogik
undervisning utomhus
skolkultur
Language
sv