Hur ute är skolan? -en empirisk studie om pedagogers vanor av undervisning utomhus
Abstract
Sammanfattning
Vi upplever att det finns en uppåtgående trend när det gäller att förlägga undervisning till utomhusmiljö. Vårt
syfte med denna undersökning var att vi ville ta reda på och kartlägga våra huvudfrågor, nämligen i vilken
utsträckning som pedagoger använder sig av undervisning utomhus, vilka ämnen som förläggs utomhus och
vilka tankar pedagogerna har om undervisning utomhus.
Som metod användes i denna empiriska undersökning en enkät med frågeformulär som delades ut till
undervisandepedagoger i år ett, år fem och år nio. 17 frågeformulär delades ut och 53 kom tillbaka för
sammanställning. Vi hade några tankar om att det är vanligare i de yngre åldrarna med undervisning utomhus än
i de äldre.
Resultatet bekräftade våra tankar, i år ett och år fem använde sig pedagogen av utomhusmiljön i större
utsträckning än pedagoger i år nio. När det gäller vilka ämnen som undervisas utomhus är det framförallt
matematik som undervisas utomhus, trots detta var det endast några som angav att matematik var ett ämne som
är naturligare att förlägga till utomhusmiljö. De uppfattningar om fördelar och nackdelar som pedagogerna angav
delades in i olika kategorier. Anledningarna till att pedagoger undervisade utomhus var övervägande
pedagogiska eller hälsorelaterade. Det var få pedagoger som undervisade utomhus för att ge eleverna
friluftsupplevelser.
Uppsatsens betydelse för läraryrket är att den förhoppningsvis väcker tankar hos både oss och andra pedagoger
till att reflektera över de faktiska förhållanden som råder när det gäller undervisning utomhus.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Anette Fjellseth
Daniel Lundgren
Keywords
Undervisning utomhus
pedagoger
friluftsliv
utom
Language
sv