• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur ute är skolan? -en empirisk studie om pedagogers vanor av undervisning utomhus

Sammanfattning
Sammanfattning Vi upplever att det finns en uppåtgående trend när det gäller att förlägga undervisning till utomhusmiljö. Vårt syfte med denna undersökning var att vi ville ta reda på och kartlägga våra huvudfrågor, nämligen i vilken utsträckning som pedagoger använder sig av undervisning utomhus, vilka ämnen som förläggs utomhus och vilka tankar pedagogerna har om undervisning utomhus. Som metod användes i denna empiriska undersökning en enkät med frågeformulär som delades ut till undervisandepedagoger i år ett, år fem och år nio. 17 frågeformulär delades ut och 53 kom tillbaka för sammanställning. Vi hade några tankar om att det är vanligare i de yngre åldrarna med undervisning utomhus än i de äldre. Resultatet bekräftade våra tankar, i år ett och år fem använde sig pedagogen av utomhusmiljön i större utsträckning än pedagoger i år nio. När det gäller vilka ämnen som undervisas utomhus är det framförallt matematik som undervisas utomhus, trots detta var det endast några som angav att matematik var ett ämne som är naturligare att förlägga till utomhusmiljö. De uppfattningar om fördelar och nackdelar som pedagogerna angav delades in i olika kategorier. Anledningarna till att pedagoger undervisade utomhus var övervägande pedagogiska eller hälsorelaterade. Det var få pedagoger som undervisade utomhus för att ge eleverna friluftsupplevelser. Uppsatsens betydelse för läraryrket är att den förhoppningsvis väcker tankar hos både oss och andra pedagoger till att reflektera över de faktiska förhållanden som råder när det gäller undervisning utomhus.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9766
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-044.pdf (265.5Kb)
Datum
2008
Författare
Anette Fjellseth
Daniel Lundgren
Nyckelord
Undervisning utomhus
pedagoger
friluftsliv
utom
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV