• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Invandrarbarns skolsvårigheter ­Vad kan det beror på?

Sammanfattning
Syfte Jag har valt att fördjupa mig i invandrarbarns skolsvårigheter för att jag anser att detta är ett stort problem och en aktuell fråga. Mitt syfte är att ta reda på svårigheter och hinder i invandrarbarns språkutveckling och hur lärare och pedagoger kan hjälpa dessa barn att klara av sina studier. De frågor som jag vill söka svar på är följande: · Vilka svårigheter och hinder möter invandrarbarn i skolan? · Vad har språk för betydelse för en individs inlärning? · Hur kan lärare medverka och stimulera invandrarbarns språkutveckling i skolan? Metod För att genomföra mitt arbete har jag använt mig av litteraturstudier för att fördjupa mig i ämnet. Jag har valt att göra en kvalitativ undersökning. Jag har intervjuat fem verksamma lärare i en invandrartätskola. Dessutom har jag använt mig av olika statistiska material för att stödja mitt arbete. Resultat I Intervjuer med fem lärare på en skola i ett mycket invandrartätt område i Göteborg, tyder på att det finns olika faktorer som på verkar invandrarbarns skolresultat. Det viktigaste är språket. När barn inte behärskar svenska språket, är det svårt för dem att förstå och ta till sig kunskap. Dessutom upplevde fyra av fem lärare att tiden inte är tillräcklig för att genomföra det som barnen behöver utveckla. Kanske kunde invandrarbarn erbjudas fler timmar i skolan för att stimulera och utveckla sitt språk eller för att få hjälp med läxor. Sådana timmar kunde ligga parallellt med fritidsverksamheten. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9770
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_9770_1.pdf (243.6Kb)
Datum
2008
Författare
Gåna Karim
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV