Show simple item record

dc.contributor.authorOVE ZACHARIASSONswe
dc.contributor.authorAnn-Kristin Perssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:20Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:20Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9772
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad främst litteraturen, men även lärarna, anser vara en god läskultur och hur detta påverkas av regeringens förslag om framtida eventuella förändringar för svensk skola. Huvudfråga Vad kan en god läskultur innehålla? Varför är det viktigt att läsa? Kan en litteraturkanon stimulera till en god läskultur? Kan åtgärderna i rapporten "Leve pluggskolan" bidra till att lärarna ges bättre förutsättningar och möjligheter att främja en god läskultur? Metod och material Vår metod består i en kvantitativ enkätundersökning som komplement till ett material bestående av litteratur och forskningsrapporter. I enkätundersökningen tillfrågades 4 lärare vid två olika F-6 skolor i en skärgårdskommun utanför Göteborg. Resultat Resultatet av enkätundersökningen består av för få svar för att kunna generaliseras och används som ett komplement. När det gäller resultatet av litteratur och rapportgenomgången finner vi att förutsättningarna för en god läskultur innehåller flera viktiga komponenter och är mycket viktigt för elevernas utveckling till individer och samhällsmedborgare. Betydelse för läraryrket Alla kontroverser och debatter som rör skolan och alla dess komponenter påverkar oss alla. Därför tycker vi oss ha sett att kopplingen mellan verksam personal inom skolan och de inom vetenskap och politik är av ytterst stor betydelse. Förändringar av den svenska skolan har därför en stor betydelse för alla inblandade och bör betraktas på djupet och inte bara genom den offentliga debatten. Kopplingen till den pedagogiska forskningen och samhällsdebatten anser vi spelar stor roll för skolan. Det krävs aktuella kunskaper och insikter om eventuella förändringar och för att kunna hantera det vi möter och förväntas hantera i skolans värld.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäsinlärningswe
dc.subjectläsanvändningswe
dc.subjectskolmiljönswe
dc.subjectlitteratuswe
dc.titleVad är en god läskultur? ­ En enkätundersökning bland F-6 lärare.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record