Vad är en god läskultur? En enkätundersökning bland F-6 lärare.
Sammanfattning
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad främst litteraturen, men även lärarna, anser vara en god
läskultur och hur detta påverkas av regeringens förslag om framtida eventuella förändringar för svensk skola.
Huvudfråga
Vad kan en god läskultur innehålla? Varför är det viktigt att läsa? Kan en litteraturkanon stimulera till en god
läskultur? Kan åtgärderna i rapporten "Leve pluggskolan" bidra till att lärarna ges bättre förutsättningar och
möjligheter att främja en god läskultur?
Metod och material
Vår metod består i en kvantitativ enkätundersökning som komplement till ett material bestående av litteratur och
forskningsrapporter. I enkätundersökningen tillfrågades 4 lärare vid två olika F-6 skolor i en skärgårdskommun
utanför Göteborg.
Resultat
Resultatet av enkätundersökningen består av för få svar för att kunna generaliseras och används som ett
komplement. När det gäller resultatet av litteratur och rapportgenomgången finner vi att förutsättningarna för en
god läskultur innehåller flera viktiga komponenter och är mycket viktigt för elevernas utveckling till individer
och samhällsmedborgare.
Betydelse för läraryrket
Alla kontroverser och debatter som rör skolan och alla dess komponenter påverkar oss alla. Därför tycker vi oss
ha sett att kopplingen mellan verksam personal inom skolan och de inom vetenskap och politik är av ytterst stor
betydelse. Förändringar av den svenska skolan har därför en stor betydelse för alla inblandade och bör betraktas
på djupet och inte bara genom den offentliga debatten. Kopplingen till den pedagogiska forskningen och
samhällsdebatten anser vi spelar stor roll för skolan. Det krävs aktuella kunskaper och insikter om eventuella
förändringar och för att kunna hantera det vi möter och förväntas hantera i skolans värld.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
OVE ZACHARIASSON
Ann-Kristin Persson
Nyckelord
Läsinlärning
läsanvändning
skolmiljön
litteratu
Språk
sv