Show simple item record

dc.contributor.authorMaria Perhoswe
dc.contributor.authorLouise Samuelssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:23Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:23Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9777
dc.description.abstract___________________________________________________________________________ Sammanfattning I dagsläget går många elever ut grundskolan utan betyg i matematik. För att lösa detta dilemma fokuserar vårt arbete på hur man kan göra matematikämnet lustfyllt och effektivt för eleverna. Som grund har vi gjort olika undersökningar i en årskursoch i en årskurs 5 från två olika skolor. Eleverna besvarade en enkät och därefter intervjuade vi två flickor och två pojkar ur varje klass, alltså totalt åtta elever. Dessutom har vi observerat klassrumsmiljön och intervjuat klasslärarna i både årskursoch 5. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad lustfylld och effektiv skolmatematik innebär. Främst fokuserar vi på elevernas perspektiv, men redovisar även lärarnas synpunkter. Den kanske viktigaste grundläggande frågan är hur eleverna förhåller sig till matematikämnet. Många verkar tro att matematik är det samma som att räkna i boken, sida upp och sida ner. Men bland annat styrdokumenten poängterar att matematik i vardagen är väldigt viktigt. Därför utforskar vi hur eleverna bland annat genom praktiska experiment kan få upp ögonen för att matematik faktiskt finns runt omkring dem. Resultaten av undersökningarna visar att eleverna var nöjda med matematiklektionerna. Det fanns inget speciellt de ville ändra på. Däremot förklarade vissa elever i årskurs 5 att de aldrig får experimentera med matte. De flesta elever tyckte om matematikämnet, trots att de oftast jobbade enskilt i läroboken. Majoriteten av eleverna önskade ändå att de skulle få arbeta mer i par och därigenom ta del av varandras tankar. Matematiken är ett av de absolut viktigaste skolämnena. Som lärare är det alltså vårt stora ansvar att planera, utföra och utvärdera matematikundervisningen så att alla elever gå ut grundskolan med åtminstone betyget godkänt i matematik. För att detta ska vara möjligt måste vi som är lärare för de yngre åldrarna erbjuda eleverna en bra och positiv start i det livslånga lärandet. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectlustfylld och effektiv matematikdidaktikswe
dc.titleAtt utvidga "mattebokens" ramar ­ Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record