• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att utvidga "mattebokens" ramar ­ Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik.

Sammanfattning
___________________________________________________________________________ Sammanfattning I dagsläget går många elever ut grundskolan utan betyg i matematik. För att lösa detta dilemma fokuserar vårt arbete på hur man kan göra matematikämnet lustfyllt och effektivt för eleverna. Som grund har vi gjort olika undersökningar i en årskursoch i en årskurs 5 från två olika skolor. Eleverna besvarade en enkät och därefter intervjuade vi två flickor och två pojkar ur varje klass, alltså totalt åtta elever. Dessutom har vi observerat klassrumsmiljön och intervjuat klasslärarna i både årskursoch 5. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad lustfylld och effektiv skolmatematik innebär. Främst fokuserar vi på elevernas perspektiv, men redovisar även lärarnas synpunkter. Den kanske viktigaste grundläggande frågan är hur eleverna förhåller sig till matematikämnet. Många verkar tro att matematik är det samma som att räkna i boken, sida upp och sida ner. Men bland annat styrdokumenten poängterar att matematik i vardagen är väldigt viktigt. Därför utforskar vi hur eleverna bland annat genom praktiska experiment kan få upp ögonen för att matematik faktiskt finns runt omkring dem. Resultaten av undersökningarna visar att eleverna var nöjda med matematiklektionerna. Det fanns inget speciellt de ville ändra på. Däremot förklarade vissa elever i årskurs 5 att de aldrig får experimentera med matte. De flesta elever tyckte om matematikämnet, trots att de oftast jobbade enskilt i läroboken. Majoriteten av eleverna önskade ändå att de skulle få arbeta mer i par och därigenom ta del av varandras tankar. Matematiken är ett av de absolut viktigaste skolämnena. Som lärare är det alltså vårt stora ansvar att planera, utföra och utvärdera matematikundervisningen så att alla elever gå ut grundskolan med åtminstone betyget godkänt i matematik. För att detta ska vara möjligt måste vi som är lärare för de yngre åldrarna erbjuda eleverna en bra och positiv start i det livslånga lärandet. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9777
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-064.pdf (311.9Kb)
Datum
2008
Författare
Maria Perho
Louise Samuelsson
Nyckelord
lustfylld och effektiv matematikdidaktik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV