dc.contributor.author | Maria Perho | swe |
dc.contributor.author | Louise Samuelsson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:23Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:23Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9777 | |
dc.description.abstract | ___________________________________________________________________________
Sammanfattning
I dagsläget går många elever ut grundskolan utan betyg i matematik. För att lösa detta dilemma fokuserar vårt
arbete på hur man kan göra matematikämnet lustfyllt och effektivt för eleverna. Som grund har vi gjort olika
undersökningar i en årskursoch i en årskurs 5 från två olika skolor. Eleverna besvarade en enkät och därefter
intervjuade vi två flickor och två pojkar ur varje klass, alltså totalt åtta elever. Dessutom har vi observerat
klassrumsmiljön och intervjuat klasslärarna i både årskursoch 5.
Syftet med uppsatsen är att undersöka vad lustfylld och effektiv skolmatematik innebär. Främst fokuserar vi på
elevernas perspektiv, men redovisar även lärarnas synpunkter. Den kanske viktigaste grundläggande frågan är
hur eleverna förhåller sig till matematikämnet. Många verkar tro att matematik är det samma som att räkna i
boken, sida upp och sida ner. Men bland annat styrdokumenten poängterar att matematik i vardagen är väldigt
viktigt. Därför utforskar vi hur eleverna bland annat genom praktiska experiment kan få upp ögonen för att
matematik faktiskt finns runt omkring dem.
Resultaten av undersökningarna visar att eleverna var nöjda med matematiklektionerna. Det fanns inget speciellt
de ville ändra på. Däremot förklarade vissa elever i årskurs 5 att de aldrig får experimentera med matte. De flesta
elever tyckte om matematikämnet, trots att de oftast jobbade enskilt i läroboken. Majoriteten av eleverna
önskade ändå att de skulle få arbeta mer i par och därigenom ta del av varandras tankar.
Matematiken är ett av de absolut viktigaste skolämnena. Som lärare är det alltså vårt stora ansvar att planera,
utföra och utvärdera matematikundervisningen så att alla elever gå ut grundskolan med åtminstone betyget
godkänt i matematik. För att detta ska vara möjligt måste vi som är lärare för de yngre åldrarna erbjuda eleverna
en bra och positiv start i det livslånga lärandet.
1 | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | lustfylld och effektiv matematikdidaktik | swe |
dc.title | Att utvidga "mattebokens" ramar Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |