• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikundervisning för alla elever

Sammanfattning
Sammanfattning Innan vi började vår undersökning var våra erfarenheter av matematikundervisning att matematikboken dominerar i matematikundervisningen. Under vår lärarutbildning vid Göteborgs universitet läste vi om olika lärandeteorier och inriktningar. Vi blev intresserade av den sociokulturella synen på lärandet som betonar kommunikation och samspel. Läroplanens krav på ett lustfyllt lärande, konstruktivism", Learning by doing" och sociokulturell syn på lärande handlar om att sätta eleven i centrum. Motivation till vår undersökning fick vi genom att läsa olika Skolverksrapporter. Dess rapporter handlade om elevers svaga resultat i de nationella proven i matematik. Enligt Skolverksrapporter tycker många elever att matematik är svårt och tråkigt. En orsak till detta är att eleverna inte har någon förståelse för matematikinnehållet och dess samband med vardagslivet. Detta leder till att eleverna tappar motivation och lust att lära sig. På grund av detta ville vi undersöka hur elever i årskurs tre, fyra och fem ser på sin matematikundervisning. För att komma åt elevernas tankar och få ett väl underbyggt resultat valde vi att använda oss av både en kvalitativ och en kvantitativ metod. Eftersom vi inte hade någon möjlighet att göra observationer under en vanlig laborativundervisning genomförde vi två egna planerade "Praktisk matematik" - lektioner. Vår datasamling är baserad på observationer under de två lektionerna, enkäter och intervjuer med sju elever som gjordes efter varje lektion. Resultat av vår undersökning visade att eleverna från årskurs tre, fyra och fem ansåg att matematikboken står i centrum i undervisningen. Eleverna tyckte också om "Praktisk matematik" - lektionerna. De valda aktiviteterna fångade elevernas intresse vilket ledde till ökad motivation och ökat engagemang. Denna undersökning har även gett oss en möjlighet att se olika aspekter av laborativ undervisning. Förutom aktivitetsuppgifter bör lärare noggrant planera tid och gruppsammansättning. Laborativa aktiviteter krävde samarbete i grupp vilket gav olika uttalande från elever. Eleverna hävdade att de lärde sig bäst genom matematikboken vilket vi tolkade att det berodde på deras vana med det "enformiga" arbetssättet i klassrum. Resultatet av enkäterna visade att nitton av sammanlagt tjugotvå elever i vår undersökning tyckte att matematik är roligt och lätt. Däremot kunde vi inte konstatera vid intervjutillfället om eleverna hade någon förståelse för sambandet mellan matematik och vardagsliv. Vi anser att en individanpassad och varierad undervisning som innehåller bl.a. laborativ matematik och kräver samarbete och grupparbete främjar elevers motivation och lust att lära.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9779
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-066.pdf (781.1Kb)
Datum
2008
Författare
Jasminka Kovalj
Seyed Fatemeh (Arezou) Sharifi
Nyckelord
Motivation
lust att lära
samarbete
laborativt a
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV