• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärare i förskolan= Lärare i matematik? ­ En studie om hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.

Abstract
Huvudfråga: Att undersöka hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik. Metod: Vi har gått ut till 5 förskoleavdelningar för att under en heldag observera personalens förhållningssätt när det gäller att uppmärksamma matematikens roll för barnen. Vi har valt att anteckna våra observationer. I slutet av dagen har vi lämnat ut en enkätundersökning till all personal som arbetar med barnen, exempelvis förskollärare och barnskötare. Informationen från dessa enkäter och observationer har vi sedan sammanställt och analyserat genom att försöka hitta skillnader och likheter. Resultat: Vår studie visar att personalen på de förskolor vi besökt arbetar med matematik på ett lustfyllt och medvetet sätt även om det alltid finns saker att utveckla. Studien visar också att personalen utbildning och fortbildning har avgörande betydelse för ett matematiskt förhållningssätt. Betydelse för läraryrket: Studien fick oss att inse hur viktig en relevant utbildning är för att vi ska kunna ge barnen det de har rätt till, vilket styrdokumenten påvisar. Vi har också fått många tips på hur man praktiskt kan arbeta med matematik i förskolan, vilket vi med glädje tar med oss ut i vårt arbetsliv. Vikten av kompetensutveckling och ett intresse för matematik anser vi också är oerhört viktiga. Vi vill helt enkelt bli lärare i matematik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9780
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-068.pdf (271.5Kb)
Date
2008
Author
Lena Tuores
Birgitta Ekman
Keywords
Förskola
Matematik
Arbetssätt
Utbildning.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV