Lärare i förskolan= Lärare i matematik? En studie om hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.
Abstract
Huvudfråga:
Att undersöka hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.
Metod:
Vi har gått ut till 5 förskoleavdelningar för att under en heldag observera personalens förhållningssätt när det
gäller att uppmärksamma matematikens roll för barnen. Vi har valt att anteckna våra observationer. I slutet av
dagen har vi lämnat ut en enkätundersökning till all personal som arbetar med barnen, exempelvis förskollärare
och barnskötare. Informationen från dessa enkäter och observationer har vi sedan sammanställt och analyserat
genom att försöka hitta skillnader och likheter.
Resultat:
Vår studie visar att personalen på de förskolor vi besökt arbetar med matematik på ett lustfyllt och medvetet sätt
även om det alltid finns saker att utveckla. Studien visar också att personalen utbildning och fortbildning har
avgörande betydelse för ett matematiskt förhållningssätt.
Betydelse för läraryrket:
Studien fick oss att inse hur viktig en relevant utbildning är för att vi ska kunna ge barnen det de har rätt till,
vilket styrdokumenten påvisar. Vi har också fått många tips på hur man praktiskt kan arbeta med matematik i
förskolan, vilket vi med glädje tar med oss ut i vårt arbetsliv. Vikten av kompetensutveckling och ett intresse för
matematik anser vi också är oerhört viktiga. Vi vill helt enkelt bli lärare i matematik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Lena Tuores
Birgitta Ekman
Keywords
Förskola
Matematik
Arbetssätt
Utbildning.
Language
sv