Visa enkel post

dc.contributor.authorLena Tuoresswe
dc.contributor.authorBirgitta Ekmanswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:24Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:24Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9780
dc.description.abstractHuvudfråga: Att undersöka hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik. Metod: Vi har gått ut till 5 förskoleavdelningar för att under en heldag observera personalens förhållningssätt när det gäller att uppmärksamma matematikens roll för barnen. Vi har valt att anteckna våra observationer. I slutet av dagen har vi lämnat ut en enkätundersökning till all personal som arbetar med barnen, exempelvis förskollärare och barnskötare. Informationen från dessa enkäter och observationer har vi sedan sammanställt och analyserat genom att försöka hitta skillnader och likheter. Resultat: Vår studie visar att personalen på de förskolor vi besökt arbetar med matematik på ett lustfyllt och medvetet sätt även om det alltid finns saker att utveckla. Studien visar också att personalen utbildning och fortbildning har avgörande betydelse för ett matematiskt förhållningssätt. Betydelse för läraryrket: Studien fick oss att inse hur viktig en relevant utbildning är för att vi ska kunna ge barnen det de har rätt till, vilket styrdokumenten påvisar. Vi har också fått många tips på hur man praktiskt kan arbeta med matematik i förskolan, vilket vi med glädje tar med oss ut i vårt arbetsliv. Vikten av kompetensutveckling och ett intresse för matematik anser vi också är oerhört viktiga. Vi vill helt enkelt bli lärare i matematik.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFörskolaswe
dc.subjectMatematikswe
dc.subjectArbetssättswe
dc.subjectUtbildning.swe
dc.titleLärare i förskolan= Lärare i matematik? ­ En studie om hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post