En studie av kopplingen mellan matematik och kultur i gymnasiets A-kurs
Abstract
I kursplanen för gymnasieskolans A-kurs i matematik står det att eleven skall:
"känna till hur matematiken påverkar vår kultur när det gäller till exempel arkitektur,
formgivning, musik eller konst..."
Syfte
Studiens syfte är att studera hur lärare arbetar med detta mål i mattematikundervisningen, samt
hur detta mål tas upp i läroböcker och i nationella prov.
Metod
Vi har valt att intervjua sex lärare under olika former. Vi har träffat tre stycken lärare som vi har
intervjuat. En lärare har vi intervjuat över telefon. Vi har också genomfört 2 stycken skriftliga
intervjuer, där lärare har fått ge kortare svar på ett antal frågor. Utöver intervjuerna har vi
analyserat 10 stycken nationella prov och gjort läromedelsanalys av tre stycken matematikböcker.
Resultat
Studien visar att det råder olika åsikter om hur kursplanemålet om sambandet mellan matematik
och kultur skall implementeras. Dels så finns det olika åsikter om hur man skall tolka begreppet
kultur i målet. Det finns även olika idéer om hur man skall undersöka om eleven har uppnått
målet.
De nationella proven visar sig ha en stor betydelse för hur en del lärare utformar sin undervisning
samtidigt som dessa anser att det nämnda kursplanemålet inte kontrolleras på dessa prov. Detta
innebär att lite fokus ägnas åt att kontrollera huruvida eleverna har uppnått det nämnda målet i
deras egen undervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Michael Jungestrand
Anders Gustavsson
Language
sv