Datorn som ett komplement i matematikundervisning i en lågstadieklass En kvalitativ undersökning om datorspel i matematikundervisning
Abstract
Sammanfattning
Uppsatsen bygger på litteraturstudier och fältarbete med intervjuer och delvis observationer i
en lågstadieklass i en skola som ligger i Göteborgs kommun. Arbetet bygger på en kvalitativt
inriktad studie. Den inleds med en beskrivning av informationsteknikens roll i
matematikundervisningen. Därefter studeras elevernas och klasslärarens inställning till IKT
användning som ett kompletterande verktyg i matematikundervisningen. Resultatet i denna
studie visar att den traditionella metoden är uppskattad av båda eleverna och klassläraren samt
att eleverna tyckte att det implementerade drill- och övningsprogrammet Från 1 till 100 var
intressant. Lärarens individuella datorkunskap har stor betydelse vid införandet av datorer i
matematikundervisningen. Studien vänder sig till både lärare och lärarstudenter för att belysa
olika aspekter i samband med införandet av IKT i undervisning. Den kan vara till nytta för
lärare som vill använda sig av pedagogiska datorspel eller drill- och övningsprogram i
matematikundervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Widad Rassoul
Roya Kehtari
Keywords
Pedagogiska datorspel
Drill- och övningsprogram
Language
sv