dc.contributor.author | Widad Rassoul | swe |
dc.contributor.author | Roya Kehtari | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:27Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:27Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9784 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Uppsatsen bygger på litteraturstudier och fältarbete med intervjuer och delvis observationer i
en lågstadieklass i en skola som ligger i Göteborgs kommun. Arbetet bygger på en kvalitativt
inriktad studie. Den inleds med en beskrivning av informationsteknikens roll i
matematikundervisningen. Därefter studeras elevernas och klasslärarens inställning till IKT
användning som ett kompletterande verktyg i matematikundervisningen. Resultatet i denna
studie visar att den traditionella metoden är uppskattad av båda eleverna och klassläraren samt
att eleverna tyckte att det implementerade drill- och övningsprogrammet Från 1 till 100 var
intressant. Lärarens individuella datorkunskap har stor betydelse vid införandet av datorer i
matematikundervisningen. Studien vänder sig till både lärare och lärarstudenter för att belysa
olika aspekter i samband med införandet av IKT i undervisning. Den kan vara till nytta för
lärare som vill använda sig av pedagogiska datorspel eller drill- och övningsprogram i
matematikundervisningen. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Pedagogiska datorspel | swe |
dc.subject | Drill- och övningsprogram | swe |
dc.title | Datorn som ett komplement i matematikundervisning i en lågstadieklass En kvalitativ undersökning om datorspel i matematikundervisning | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |