Visa enkel post

dc.contributor.authorNafaa Bejaouiswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:29Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:29Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9788
dc.description.abstractSammanfattning Denna studie baseras på några yrkeslärares uppfattningar om bemötande och upplevelse- skapande i undervisningen, för att utveckla elevens lärande i det postmoderna samhället. Syftet med undersökningen var att studera hur restaurang- och kökslärare strategiskt arbetar med att integrera upplevelser i sitt lärande, för att tillfredställa elevens fem sinnen, syn, hörsel, känsel, lukt och smak i undervisningsmiljön. Därtill vad de uppfattar som utgör hinder för att kunna lyckas realisera detta. Med en kvalitativ metod baserad på bandade intervjuer utfördes studien i Västra Götaland, vid fyra utvalda hotell- och restaurangskolor. Urvalet gjordes från skolverkets information och ifrån skolornas hemsidor på internet. Intervjusamtalen utfördes i varje skola med två olika lärare, från restaurang respektive kök. Studien visar hur lärarna uppfattar begrepp som upplevelsebaserat lärande, upplevelseproduktion och hur de tillämpar det i undervisnings- praktik. De svarade på intervjufrågor utifrån individuella tolkningar och sitt perspektiv som lärare Resultaten har redovisats under tre områden, elevens bemötande, upplevelseproduktion och integration av upplevelser i lärande, för att tillfredställa elevens fem sinnen. Även hinder framförs. Undersökningen visar att restaurang- och kökslärare har intresse och ambitionen att erbjuda upplevelser i lärande. Men det finns hinder som ligger i organisationens struktur och brister på kunskaper i upplevelseområdet som negativt påverkar lärandestruktur och ökar missnöjet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectYrkeslärareswe
dc.subjectbemötandeswe
dc.subjectlärandeswe
dc.subjectupplevelseproduktswe
dc.titleRestaurang- och kökslärares syn på upplevelseproduktion i lärandet. En studie om att bemöta och tillfredställa elevens fem sinnenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post