Barn- och fritidsprogrammet ur ett elevperspektiv
Abstract
Barn- och fritidsprogrammet är med de specifika karaktärsämnena ett yrkesförberedande gymnasieprogram.
Syfte
Syftet med studien är att fokusera på de elever som uttrycker att de är mycket nöjda, eller mer än nöjda med
karaktärsämneskurserna.
Frågeställningar:
· Vad är det som gör programmet intressant?
· Vad inspirerar eleverna till fortsatt intresse inom detta yrkesområde?
· Vilka karaktärsämneskurser upplever eleverna vara mest betydelsefulla under utbildningens gång och på vilka
sätt?
Metod
I studien har två forskningsmetoder använts. I inledningsskedet genomfördes en enkätundersökning på två
gymnasieskolor i åk 3. Den större skolan har fungerat som referensskola och den mindre som fallskola. Enkäterna
användes för att bestämma urval av intervjupersoner. Fem elevintervjuer har genomförts ur ett kvalitativt
forskningsperspektiv.
Resultat
Studien synliggör hur de deltagande eleverna ser på sitt gymnasieval. Det framkommer åsikter om de karaktärskurser
som ingår på programmet och om de valmöjligheter som erbjuds. Åsikterna är till stor del av positiv karaktär. Eleverna
är överens om att kurserna ger betydelsefulla kunskaper om människors utveckling och behov samt ökad
självkännedom. Barn- och fritidsprogrammet som är tvärvetenskapligt integrerar ämnen som pedagogik, psykologi och
sociologi. I resultaten framgår att eleverna uppskattar denna förankring. De är mycket nöjda med den koppling som
finns mellan den teoretiska och praktiska delen av undervisningen.
Betydelse för läraryrket
Studien är av betydelse för lärare på barn- och fritidsprogrammet vid deras planering och uppläggning av innehållet i de
olika kurserna. Den är intressant för både karaktärs- och kärnämneslärare genom att många ämnen har möjlighet att
integreras. I elevsamtalen framgår elevernas intresse för sitt lärande genom en verklighetsanknuten undervisning. Detta
är viktigt att som lärare fortsätta att utveckla i framtiden.
Degree
Student essay