• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn- och fritidsprogrammet ur ett elevperspektiv

Sammanfattning
Barn- och fritidsprogrammet är med de specifika karaktärsämnena ett yrkesförberedande gymnasieprogram. Syfte Syftet med studien är att fokusera på de elever som uttrycker att de är mycket nöjda, eller mer än nöjda med karaktärsämneskurserna. Frågeställningar: · Vad är det som gör programmet intressant? · Vad inspirerar eleverna till fortsatt intresse inom detta yrkesområde? · Vilka karaktärsämneskurser upplever eleverna vara mest betydelsefulla under utbildningens gång och på vilka sätt? Metod I studien har två forskningsmetoder använts. I inledningsskedet genomfördes en enkätundersökning på två gymnasieskolor i åk 3. Den större skolan har fungerat som referensskola och den mindre som fallskola. Enkäterna användes för att bestämma urval av intervjupersoner. Fem elevintervjuer har genomförts ur ett kvalitativt forskningsperspektiv. Resultat Studien synliggör hur de deltagande eleverna ser på sitt gymnasieval. Det framkommer åsikter om de karaktärskurser som ingår på programmet och om de valmöjligheter som erbjuds. Åsikterna är till stor del av positiv karaktär. Eleverna är överens om att kurserna ger betydelsefulla kunskaper om människors utveckling och behov samt ökad självkännedom. Barn- och fritidsprogrammet som är tvärvetenskapligt integrerar ämnen som pedagogik, psykologi och sociologi. I resultaten framgår att eleverna uppskattar denna förankring. De är mycket nöjda med den koppling som finns mellan den teoretiska och praktiska delen av undervisningen. Betydelse för läraryrket Studien är av betydelse för lärare på barn- och fritidsprogrammet vid deras planering och uppläggning av innehållet i de olika kurserna. Den är intressant för både karaktärs- och kärnämneslärare genom att många ämnen har möjlighet att integreras. I elevsamtalen framgår elevernas intresse för sitt lärande genom en verklighetsanknuten undervisning. Detta är viktigt att som lärare fortsätta att utveckla i framtiden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9791
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-212.pdf (331.2Kb)
Datum
2008
Författare
Karin Olsson
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV