• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.

Abstract
Sammanfattning Denna studie belyser den personliga kunskap som erfarna gymnasielärare har angående undervis- ningsmetoder i kursen Kemi A. Studien har tillkommit av tre olika anledningar. Det finns, för det första, en risk att lärare stagnerar i sina undervisningsmetoder om de inte kontinuerligt anstränger sig för att söka upp nya tankesätt. För det andra finns det en risk att den erfarenhet, som rutine- rade lärare innehar, inte förs vidare. Den tredje anledningen är att metodiken i princip försvunnit från lärarutbildningen vilket leder till att nyutexaminerade lärare inte får med sig tillräckligt konkreta undervisningsredskap. Syftet med denna studie är därför att redogöra för de metodval erfarna lärare gör utifrån den personliga kunskap de samlat på sig under sin yrkeskarriär. Studien är en explorativ undersökning bestående av djupintervjuer av lärare med minst tjugo år i yrket. Resultatet av studien är att lärarnas undervisningsmetoder handlar om att skapa intresse, göra teorin mindre abstrakt och att aktivera eleverna. En enighet kring vilka metoder som används i undervisningen kan ses och alternativa förklaringar till detta diskuteras i slutet av rapporten. Lärarna i studien uppger också anledningar till varför metoder ibland väljs bort. Ytterligare något som kommer fram under studien är lärarnas behållning av innehållet i den lärarutbildning de deltog i. Det resultatet stödjer den diskussion som förs i arbetet om att återinföra metodikunder- visning på lärarutbildningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9794
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-221.pdf (259.3Kb)
Date
2008
Author
Marja Hellberg
Ida Häggmark
Keywords
Djupintervju
elevaktiv undervisning
explorativ s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV