• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.

Sammanfattning
Sammanfattning Denna studie belyser den personliga kunskap som erfarna gymnasielärare har angående undervis- ningsmetoder i kursen Kemi A. Studien har tillkommit av tre olika anledningar. Det finns, för det första, en risk att lärare stagnerar i sina undervisningsmetoder om de inte kontinuerligt anstränger sig för att söka upp nya tankesätt. För det andra finns det en risk att den erfarenhet, som rutine- rade lärare innehar, inte förs vidare. Den tredje anledningen är att metodiken i princip försvunnit från lärarutbildningen vilket leder till att nyutexaminerade lärare inte får med sig tillräckligt konkreta undervisningsredskap. Syftet med denna studie är därför att redogöra för de metodval erfarna lärare gör utifrån den personliga kunskap de samlat på sig under sin yrkeskarriär. Studien är en explorativ undersökning bestående av djupintervjuer av lärare med minst tjugo år i yrket. Resultatet av studien är att lärarnas undervisningsmetoder handlar om att skapa intresse, göra teorin mindre abstrakt och att aktivera eleverna. En enighet kring vilka metoder som används i undervisningen kan ses och alternativa förklaringar till detta diskuteras i slutet av rapporten. Lärarna i studien uppger också anledningar till varför metoder ibland väljs bort. Ytterligare något som kommer fram under studien är lärarnas behållning av innehållet i den lärarutbildning de deltog i. Det resultatet stödjer den diskussion som förs i arbetet om att återinföra metodikunder- visning på lärarutbildningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9794
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-2611-221.pdf (259.3Kb)
Datum
2008
Författare
Marja Hellberg
Ida Häggmark
Nyckelord
Djupintervju
elevaktiv undervisning
explorativ s
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV