Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.
Sammanfattning
Sammanfattning
Denna studie belyser den personliga kunskap som erfarna gymnasielärare har angående undervis-
ningsmetoder i kursen Kemi A. Studien har tillkommit av tre olika anledningar. Det finns, för det
första, en risk att lärare stagnerar i sina undervisningsmetoder om de inte kontinuerligt anstränger
sig för att söka upp nya tankesätt. För det andra finns det en risk att den erfarenhet, som rutine-
rade lärare innehar, inte förs vidare. Den tredje anledningen är att metodiken i princip försvunnit
från lärarutbildningen vilket leder till att nyutexaminerade lärare inte får med sig tillräckligt
konkreta undervisningsredskap. Syftet med denna studie är därför att redogöra för de metodval
erfarna lärare gör utifrån den personliga kunskap de samlat på sig under sin yrkeskarriär. Studien
är en explorativ undersökning bestående av djupintervjuer av lärare med minst tjugo år i yrket.
Resultatet av studien är att lärarnas undervisningsmetoder handlar om att skapa intresse, göra
teorin mindre abstrakt och att aktivera eleverna. En enighet kring vilka metoder som används i
undervisningen kan ses och alternativa förklaringar till detta diskuteras i slutet av rapporten.
Lärarna i studien uppger också anledningar till varför metoder ibland väljs bort. Ytterligare något
som kommer fram under studien är lärarnas behållning av innehållet i den lärarutbildning de
deltog i. Det resultatet stödjer den diskussion som förs i arbetet om att återinföra metodikunder-
visning på lärarutbildningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Marja Hellberg
Ida Häggmark
Nyckelord
Djupintervju
elevaktiv undervisning
explorativ s
Språk
sv