Show simple item record

dc.contributor.authorMalin Bergstrandswe
dc.contributor.authorPetra Stenssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:34Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:34Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9797
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Vårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'. ·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'? ·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem- met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'? ·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'? Huvudfråga Vi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt. Detta menar vi är synd eftersom vi båda anser det är viktigt att arbeta för en `hållbar utveckling'. Därför vill vi ta reda på hur HK-lärare arbetar för `hållbar utveckling' i sin undervisning. Vi upplever dessutom, efter att ha läst tidigare forskning kring 'hållbar utveckling' i undervisningen, att styrdokumenten inte finns med. Styrdokumen- ten är för oss viktiga dokument och som vi i vår blivande lärarprofession har en skyldighet att följa. Metod Vi har gjort intervjuer med sju hem- och konsumentkunskapslärare som är verksamma på grundskolans senare del i en stad i Västsverige. Respondenternas svar har vi sedan kodat, tolkat och kategoriserat. Material Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen för Hem- och konsumentkunskap. Inger Björneloos (007) avhandling Innebörder av hållbar utveckling och Skol- verkets (00b) kartläggning på miljöundervisningen i svensk skola. Resultat `Hållbar utveckling' är ett begrepp som är öppet för tolkningar. Detta visade sig tydligt när våra respondenter talar om hur de arbetar för 'hållbar utveckling' i sin undervisning. Denna öppenhet som både vår litteratur och vårt resultat visar är att det bara är lärarens fantasi som kan sätta stopp för hur de kan undervisa för `hållbar ut- veckling'. Betydelse för läraryrket Vi hoppas att HK-lärare som läser detta arbete också ska finna inspiration i att det inte är helt omöjligt att ha undervisning för att uppnå 'hållbar utveckling' i världen. Det är genom medvetna handlingar som det kan ske förändring och med detta redskap tillsammans med kritiskt tänk, kan vi alla ge den kommande generationen en chans.swe
dc.language.isosvswe
dc.subject`Hållbar utveckling`swe
dc.subjecthem- och konsumentkunskapswe
dc.subjectuswe
dc.titleHur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record