• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning

Abstract
Sammanfattning Syfte Vårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'. ·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'? ·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem- met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'? ·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'? Huvudfråga Vi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt. Detta menar vi är synd eftersom vi båda anser det är viktigt att arbeta för en `hållbar utveckling'. Därför vill vi ta reda på hur HK-lärare arbetar för `hållbar utveckling' i sin undervisning. Vi upplever dessutom, efter att ha läst tidigare forskning kring 'hållbar utveckling' i undervisningen, att styrdokumenten inte finns med. Styrdokumen- ten är för oss viktiga dokument och som vi i vår blivande lärarprofession har en skyldighet att följa. Metod Vi har gjort intervjuer med sju hem- och konsumentkunskapslärare som är verksamma på grundskolans senare del i en stad i Västsverige. Respondenternas svar har vi sedan kodat, tolkat och kategoriserat. Material Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen för Hem- och konsumentkunskap. Inger Björneloos (007) avhandling Innebörder av hållbar utveckling och Skol- verkets (00b) kartläggning på miljöundervisningen i svensk skola. Resultat `Hållbar utveckling' är ett begrepp som är öppet för tolkningar. Detta visade sig tydligt när våra respondenter talar om hur de arbetar för 'hållbar utveckling' i sin undervisning. Denna öppenhet som både vår litteratur och vårt resultat visar är att det bara är lärarens fantasi som kan sätta stopp för hur de kan undervisa för `hållbar ut- veckling'. Betydelse för läraryrket Vi hoppas att HK-lärare som läser detta arbete också ska finna inspiration i att det inte är helt omöjligt att ha undervisning för att uppnå 'hållbar utveckling' i världen. Det är genom medvetna handlingar som det kan ske förändring och med detta redskap tillsammans med kritiskt tänk, kan vi alla ge den kommande generationen en chans.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9797
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2820-05.pdf (168.0Kb)
Date
2008
Author
Malin Bergstrand
Petra Stensson
Keywords
`Hållbar utveckling`
hem- och konsumentkunskap
u
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV