• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgon

Abstract
I dagens samhälle finns behovet att medvetandegöra naturvetenskapens betydelse i skolan och för framtida liv. Denna studie har gjorts för att undersöka sambandet mellan inlärningsteorier, naturvetenskap och läroplaner både historiskt och i nuläget för att se hur dessa har påverkat naturvetenskapen i skolans tidigare åldrar samt behovsinventera vilka förändringar som behövs inför framtiden. Arbetet baserades på kvalitativa undersökningar genom primära och sekundära textkällor, läroplaner, läroböcker och intervjuer. Dessa jämfördes sedan för att se samband både i de olika kategorierna och mellan dem. Det empiriska materialet presenterades sedan i schematiska figurer som konkretiserade likheter och skillnader. Analysen av det empiriska materialet var i huvudsak textanalyser från olika källor. I läroboksanalysen och intervjuerna har vi funnit stöd för de drag vi kunnat se i övrig analys. Sammantaget visade resultatet att inlärningsteorierna återfanns i samtliga kategorier och att läroplanerna innehöll influenser från ett spektrum av inlärningsteorier. Detta skapade dilemmat, om det går att undervisa enligt läroplanerna, då de är en blandning av olika inlärningsteorier, eftersom vi anser att inlärningsteorierna måste tolkas i sin helhet och kontext. Vi ställer oss frågan om dilemmat medför svårigheter att undervisa i det faktabaserade ämnet naturvetenskap? Eftersom vi fann att lärarens kompetens och medvetenhet blev viktigt för elevernas undervisning, går det att undervisa naturvetenskapligt och enligt delar av läroplanerna trots dilemmat. Då vi också fann att naturvetenskapen har blivit ämnesövergripande, får ämnet större relevans och utrymme då hållbar utveckling betonas av både myndigheter och massmedia. Detta föranleder till vår utblick att det behövs en större förändring inom naturvetenskapen i skolan för att öka elevernas och lärarnas kunnighet och medvetenhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9798
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-3050-01.pdf (2.612Mb)
Date
2008
Author
Jenny Manning
Camilla Haknert-Högman
Patricia Karlsson
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV