Show simple item record

dc.contributor.authorJenny Manningswe
dc.contributor.authorCamilla Haknert-Högmanswe
dc.contributor.authorPatricia Karlssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:35Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:35Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9798
dc.description.abstractI dagens samhälle finns behovet att medvetandegöra naturvetenskapens betydelse i skolan och för framtida liv. Denna studie har gjorts för att undersöka sambandet mellan inlärningsteorier, naturvetenskap och läroplaner både historiskt och i nuläget för att se hur dessa har påverkat naturvetenskapen i skolans tidigare åldrar samt behovsinventera vilka förändringar som behövs inför framtiden. Arbetet baserades på kvalitativa undersökningar genom primära och sekundära textkällor, läroplaner, läroböcker och intervjuer. Dessa jämfördes sedan för att se samband både i de olika kategorierna och mellan dem. Det empiriska materialet presenterades sedan i schematiska figurer som konkretiserade likheter och skillnader. Analysen av det empiriska materialet var i huvudsak textanalyser från olika källor. I läroboksanalysen och intervjuerna har vi funnit stöd för de drag vi kunnat se i övrig analys. Sammantaget visade resultatet att inlärningsteorierna återfanns i samtliga kategorier och att läroplanerna innehöll influenser från ett spektrum av inlärningsteorier. Detta skapade dilemmat, om det går att undervisa enligt läroplanerna, då de är en blandning av olika inlärningsteorier, eftersom vi anser att inlärningsteorierna måste tolkas i sin helhet och kontext. Vi ställer oss frågan om dilemmat medför svårigheter att undervisa i det faktabaserade ämnet naturvetenskap? Eftersom vi fann att lärarens kompetens och medvetenhet blev viktigt för elevernas undervisning, går det att undervisa naturvetenskapligt och enligt delar av läroplanerna trots dilemmat. Då vi också fann att naturvetenskapen har blivit ämnesövergripande, får ämnet större relevans och utrymme då hållbar utveckling betonas av både myndigheter och massmedia. Detta föranleder till vår utblick att det behövs en större förändring inom naturvetenskapen i skolan för att öka elevernas och lärarnas kunnighet och medvetenhet.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleNaturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgonswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record