dc.contributor.author | Jenny Manning | swe |
dc.contributor.author | Camilla Haknert-Högman | swe |
dc.contributor.author | Patricia Karlsson | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:35Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:35Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9798 | |
dc.description.abstract | I dagens samhälle finns behovet att medvetandegöra naturvetenskapens betydelse i skolan och för framtida liv.
Denna studie har gjorts för att undersöka sambandet mellan inlärningsteorier, naturvetenskap och läroplaner
både historiskt och i nuläget för att se hur dessa har påverkat naturvetenskapen i skolans tidigare åldrar samt
behovsinventera vilka förändringar som behövs inför framtiden. Arbetet baserades på kvalitativa undersökningar
genom primära och sekundära textkällor, läroplaner, läroböcker och intervjuer. Dessa jämfördes sedan för att se
samband både i de olika kategorierna och mellan dem. Det empiriska materialet presenterades sedan i
schematiska figurer som konkretiserade likheter och skillnader. Analysen av det empiriska materialet var i
huvudsak textanalyser från olika källor. I läroboksanalysen och intervjuerna har vi funnit stöd för de drag vi
kunnat se i övrig analys. Sammantaget visade resultatet att inlärningsteorierna återfanns i samtliga kategorier och
att läroplanerna innehöll influenser från ett spektrum av inlärningsteorier. Detta skapade dilemmat, om det går att
undervisa enligt läroplanerna, då de är en blandning av olika inlärningsteorier, eftersom vi anser att
inlärningsteorierna måste tolkas i sin helhet och kontext. Vi ställer oss frågan om dilemmat medför svårigheter
att undervisa i det faktabaserade ämnet naturvetenskap? Eftersom vi fann att lärarens kompetens och
medvetenhet blev viktigt för elevernas undervisning, går det att undervisa naturvetenskapligt och enligt delar av
läroplanerna trots dilemmat. Då vi också fann att naturvetenskapen har blivit ämnesövergripande, får ämnet
större relevans och utrymme då hållbar utveckling betonas av både myndigheter och massmedia. Detta
föranleder till vår utblick att det behövs en större förändring inom naturvetenskapen i skolan för att öka elevernas
och lärarnas kunnighet och medvetenhet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Naturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgon | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |