Musikal med barn. Strategier i arbetet med ett musikalprojekt.
Abstract
Denna studie syftar till att klargöra vilka strategier som används i arbetet med ett
musikalprojekt. Genom att göra en fallstudie, vilken bestod i att själva skriva, repetera in och
sätta upp en barnmusikal, ville vi iaktta hur lärares arbetsprocess ser ut, vilka arbetssätt lärare
väljer att använda samt i viss mån varför de väljer dessa. Det praktiska arbetet har
dokumenterats med hjälp av processdagböcker och videoupptagningar, vilka vi analyserat och
dragit slutsatser från. Ur vårt material har vi kunnat skönja mönster som vi härlett till det
sociokulturella perspektivet på lärande. Dessa mönster har vi valt att benämna strategier och
vi har sammanfattat dem i två övergripande strategigrupper, samarbete och lärande. Vi har
dessutom kunnat utläsa att kommunikation är en viktig komponent i många av de strategier vi
sett, vilket också går hand i hand med den sociokulturella teorin. Vår förhoppning är att denna
studie skall underlätta framtida musikalarbete för verksamma lärare, samt avdramatisera
projektformen för de lärare som eventuellt känner farhågor inför att arbeta med musikal.
Vidare vill vi att denna studie skall inspirera andra lärarstudenter och forskare att skriva ner
och analysera den kunskap om musikalskapande som finns ute i verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Magdalena Gustafsson
Hannah Magnesköld
Annelie Nilsson
Keywords
Musikal
strategier
samarbete
lärande
kommunika
Language
sv