• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om sångundervisning ­ fyra sångpedagogers uttalade praxisteorier

Abstract
Sammanfattning Denna uppsats behandlar sångpedagogers formuleringar av föreställningar, erfarenheter och kunskaper kring sångundervisningen i den kommunala musik- och kulturskolan. Vårt syfte är att skaffa oss kännedom om fyra sångpedagogers uttalade praxisteori: Hur talar fyra sångpedagoger i kommunala musik- och kulturskolan om sin yrkespraktik? Hur kan dessa uttalanden relateras till det teoretiska begreppet uttalad praxisteori? Vi använder oss av litteratur som behandlar begreppet uttalad praxisteori, samt av litteratur och examensarbeten om ämnen som musikpedagogik och sångundervisning. Datainsamlingsmetoden utgörs av kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där vi intervjuar fyra sångpedagoger som är verksamma vid olika musik- och kulturskolor i södra Sverige. Intervjusvaren analyseras med hjälp av begreppet uttalad praxisteori, och dess beståndsdelar etiskt legitimering, praxisbaserade grunder, samt teoribaserade grunder. Resultatet visar att sångpedagogernas uttalade praxisteorier delvis liknar varandra, men alla är unika i sin sammansättning. Gemensamt för alla fyra sångpedagogerna är deras resonemang kring sånglektionens ram och åsikten att relationsskapande och "att kunna hantverket" är viktigt i yrket. De tydligaste skiljedragen mellan informanterna visar sig i relation till antal år i yrket, där uttalanden om huruvida specifika moment bör komma i en viss ordning i elevens utveckling och om målen med undervisningen skiljer sig åt. De intervjuade sångpedagogernas uttalade praxisteorier består i stor utsträckning av praxisbaserade grunder och etiskt legitimering, medan teoribaserade grunder endast påtalas av två av sångpedagogerna. De tillfrågade sångpedagogerna förefaller relativt ovana vid att formulera sina praxisteorier och uttrycker sig sällan i pedagogiska ordalag. Vi tror att ett reflekterande och verbaliserande av den egna praxisteorin är relevant såväl för oss och andra sångpedagoger som för sångundervisningens fortsatta utveckling och hoppas på vidare forskning om sång ur ett pedagogiskt perspektiv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9805
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-6110-07.pdf (621.6Kb)
Date
2008
Author
Maria Bergman
Gustav Svedung
Keywords
Sångundervisning
uttalad praxisteori
musik
musi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV